عنوان پایان‌نامه

بررسی احکام سفیه در فقه اسلامی و حقوق ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۵ آذر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی احکام سفیه در فقه اسلامی و حقوق ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1966ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50738
    تاریخ دفاع
    ۰۵ آذر ۱۳۹۰
    دانشجو
    سرکاو قادری
    استاد راهنما
    جلال جلالی زاده

    اهلیت به معنای شایستگی شخص برای الزام و التزام و شایستگی انجام کاری را داشتن. اهلیت به وجوب و اداء تقسیم می شود به حالاتی که بعد از کامل شدن اهلیت بر انسان عارض و بعضاً برخی از احکام را تغییر می دهند، عوارض اهلیت گفته می شود. عوارض اهلیت به سماوی و مکتسبه تقسیم می شود. یکی از عوارض مکتسبه سفه است. سفیه در اصطلاح شرع به معنای مسرف و تباه کننده مال است که آن را بر خلاف شرع و عقل صرف می کند به همین خاطر بر او حجر گذاشته می شود در این که سفاهت سبب حجر است علما دو قول دارند جمهور علمای شافعیه، مالکیه، حنابله و امامیه می گویند سفاهت سبب جحر است ولی ابو حنیفه و ظاهریه می گویند سفاهت سبب حجر نیست. همه علما اتفاق نظر دارند که تا زمانی سفیه رشید نشود نباید مال به او پس داده شود. در حج و زکات ولی باید پول را به فرد مطمئنی بدهد علمای حنفیه تصریح می کنند زکات باید به خود سفیه داده شود تا آن را پرداخت کند؛ زیرا زکات عبادت است و نیازمند نیت است. علما در مورد نکاح سفیه سه قول دارند اصح آن ها، بر ولی لازم است برای سفیه زن بگیرد و زن سفیه را به نکاح دیگری درآورد زمانی که دانست سفیه شرایط لازم برای نکاح را دارد؛ چون با نکاح دین، آبرو سفیه در امان می ماند قانون مدنی ازدواج سفیه را بدون أذن ولی یا قیّم درست می داند. علما اتفاق نظر دارند که طلاق سفیه واقع می شود؛ زیرا طلاق تصرف در نفس است قانون مدنی هم طلاق سفیه را درست می داند ولی ابویوسف و ابن ابی لیلی می گویند طلاق سفیه واقع نمی شود؛ زیرا ممکن است ضرر مالی را به همراه داشته باشد.علما برآنند که خلع مرد سفیه درست ولی خلع زن سفیه درست نیست؛ زیرا ضرر مالی را به همراه دارد. سرپرست سفیه باید از مالش نفقه افراد تحت تکافل سفیه را بدهد؛ چون حق الناس است و سفاهت باعث سقوط نفقه نمی شود قانون مدنی هم همین نظر را دارد. علما اتفاق نظر دارند که سفیه می تواند از قصاص گذشت کند یا آن را به دیه تیدیل کند ولی از دیه نمی تواند بگذرد، چون مربوط به مال است و او ممنوع التصرف است. در مورد تصرفات مالی سفیه نیز باید گفت تصرفاتی که همانند قبول هبه متضمن نفع محض برای سفیه است جایز است، اما تصرفاتی از سفیه که متضمن ضرر محض برای اوست همانند هبه کردن باطل است و تصرفاتی که متردد بین نفع و ضرر است همانند بیع و اجاره غیر نافذ است و با تنفیذ ولی معتبر و نافذ می گردد واژه های کلیدی: اهلیت، حجر، سفیه، ولایت، نفع، ضرر، تصرفات مالی
    Abstract
    The Abstract The competency does mean a person legal capacity to hold or execute a right. considered in two modalities l .e competency by exigency and competency by fulfillment. The conditions which do exist and happen to a person upon completion of competency upon Some cases decrees are changed are called “conplency of compelency”. These are heavely consequences and acquired consequences. “lnsanity” is one of the acquired reli gious sense an insane person is a one who wastes the things and properties he/she owns adion to the religious tenets and what is good according to the common sense. For the sake ng and safeguarding the properties and interasts of the insane people it is up to a (court) eir and prevent them from possessing their belongings through however appointing a utor for avoiding the waste of the properties. The word ”heir” does literally means prevention - riction and commoly it refers to the prevention from financial assets. Heir is put forth entire the expediency and healthy mind is ascertained as argued by scholars during which he is pos sessions. Once a judge order heir it is necessary for him/her to appoint a witness so the shoud like others perform it by virtue of being grown people. However when it comes to the a trustworthy person. The guardian is obliged to select a wife for the appointment of a he sake of expediency and this way the religion an honor of the insane person could be maintained. A male insane person can be let go free but this not the case for the insane purposes is allowed testimony is permissible also. They also are allowed to waive qsas ( the principle of an eye for etaliation) but however not the Dieh (blood money) because that is a financial matter. financial possessions we should say that only those types of possessions by the insane gifts given to them which are considered to their benefit totally. But the possessions which about loss and damage to the insane people such as givi