جایگاه ریاضت در آموزه های اسلام
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی- اخلاق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1931ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48534
- تاریخ دفاع
- ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمود ناصری
- استاد راهنما
- زهرا رضازاده عسگری
- چکیده
- بی تردید مهم ترین مسئله برای رسیدن به سعادت که مورد توجه آئین مقدس اسلام قرار گرفته است، مسئله تزکیه نفس و پرورش روح است. از منظر اسلام این تزکیه به وسیله مجاهده با نفس که همان مفهوم ریاضت است، صورت می پذیرد. برخی ریاضت ها در اندیشه دینی قابل تأیید و برخی مردود می باشد. با توجه به هجوم نحلههای دروغین عرفانی شرقی و غربی در جامعه امروز، و انحراف از اسلام اصیل، این پژوهش برآن است تا با ارائه نگاهی عمیق از دیدگاه اسلام و تبیین جایگاه ریاضت در آموزه های آن، روش صحیح برای هر گونه اقدامی در این راستا را تبیین و ضمن معرفی الگوهای کامل و جامع برای این امر، وبیان مراتب، ارکان، اهداف و ثمرات ریاضت، اثبات نماید که ریاضت تنها در محدوده شریعت و در بستر دستورات الهی تضمین شده است و چنین ریاضتی است که می تواند سالک را به مراتب بلند عرفانی برساند.
- Abstract
- The most important element in reaching salvation which has been paid special attention by the sacred religion of Islam is, doubtlessly, the issue of the refinement of self and soul. From the perspective of Islam, this refinement is done through battling with the self which is the same as the concept of asceticism. Some varieties of asceticism are confirmed by religion and some are rejected. Respecting the assault of the eastern and western fake religions on the society, and deviation from the noble Islam, this research is seeking, by presenting a deep Islamic outlook and describing the standing of asceticism in Islamic teachings, to set the right way to take any measures in this regard. It also aims to introduce complete and comprehensive models for the measures to be taken, and to illuminate the stages, principles, and products of asceticism, and also to demonstrate that asceticism is sanctioned only in the boundaries of religion and in the context of divine orders, and it is this kind of asceticism which may reach the ascetic to the highest of ranks.