عنوان پایاننامه
بررسی رابطه شبکه های اجتماعی و تصمیم گیری سهامداران خرد در بازار سهام : مطالعه موردی بورس واوراق بهادار تهران _ کمال الدین احمدی
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی-برنامه ریزی اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4189;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48676
- تاریخ دفاع
- ۱۱ خرداد ۱۳۹۰
- دانشجو
- سید کمال الدین احمدی قلعه
- استاد راهنما
- میثم موسائی
- چکیده
- امروزه ارائه یک الگوی واحد برای تبیین رفتار کنشگران اقتصادی، بدون در نظر گرفتن جنبه های غیر اقتصادی آن، تحقیق و بررسی مربوطه را زیر سئوال می برد. تاکنون برای ارائه یک الگوی رفتاری در بازار سهام نیز، توجه کمی به فرایندهای اجتماعی در این الگوها شده است. از این رو با توجه به اهمیت موضوع، در این پایان نامه به بررسی رابطه بین شبکه های اجتماعی و تصمیم گیری سهامداران خرد در بازار سهام پرداخته ایم، و به این سئوال اساسی پاسخ داده ایم که کدامیک از شبکه های اجتماعی در تصمیم گیری سهامداران خرد برای تصمیم ورود به بازار سهام و یا تصمیم گیری خرید و فروش سهام اساسا نقش دارند؟ اگر پاسخ مثبت است، کدامیک از انواع شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری دارد؟ این مطالعه به روش مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، از طریق منابع داخلی و خارجی مکتوب، و همچنین روش پیمایش صورت گرفته که در آن جامعه مورد مطالعه ما سهامداران بورس و اوراق بهادار تهران بوده و به روش تصادفی تعداد 384 نفر سهامدار انتخاب، و مورد سئوال قرار گرفته اند. نتایج به روش تحلیل واریانس تفسیر شده است. به نظر می رسد، در صورت تبادل اطلاعات سهامداران خرد با شبکه های اجتماعی، تصمیم گیری آنها متاثر از این شبکه هاست. یافته ها نشان می دهد، در امر ورود سهامدارن به بازار سهام برخی از شبکه های اجتماعی موثرند و به ترتیب: شبکه اجتماعی دوستان و آشنایان، شبکه اجتماعی بستگان و فامیل، شبکه اجتماعی اینترنتی، شبکه اجتماعی قومیت، بیشترین رابطه را در ورود به بازار سهام داشته اند. و در امر تصمیم گیری خرید و فروش سهامداران در بورس نیز به ترتیب: شبکه اجتماعی همکاران داخل بورس، شبکه اجتماعی دوستان و آشنایان، شبکه اجتماعی بستگان و فامیل، بیشترین نقش را دارند. نتیجه این که سیاستگذاران اجتماعی و اقتصادی می توانند برای تاثیر بر تصمیم گیری سهامداران خرد، شبکه های اجتماعی موثر را در بازار سهام حمایت و تجهیز اطلاعاتی کرده و یا اقدام به شبکه سازی (مجاری اطلاع رسانی) در بازار سهام نمایند.
- Abstract
- Today,it challenged relevant investigation that offering a single model to explain the behavior of economic actors, regardless of its non-economic aspects. so far,it has been little attention to social processes to Behavioral Pattern for Offering a in the stock exchange to these patterns. Hence to consideration to the importance of subject, in this thesis, we have deliberate to study the relationship between social networks and decision- making stockholders in the stock exchange, and we have answerd to the basic question which of social networks ,essentially, has made in stockholders decisions-making for the enter to stock exchange or stock buying and selling in stock exchange? If so, which types of social networks has been the most impact? This study Performed by documents and library studies, through internal and external Written sources, and also conducted a survey Where has been the stockholders of Tehran Stock Exchange as our study population and selected the 384number of stockholders randomly, and they have been questioned. results are interpreted by Variance analysis. It seems, if Take place the micro stockholders exchange of information with their social networks, their decision-making was influenced by these networks. Findings show, Some social networks are effective at the entrance to the stock Exchange and respectively: social network of friends, social network of relatives and family, social network of internet, social network of ethnicity, have had highest relation in to entry stockholder to Stock Exchange. And in decision-making the stockholders buying and selling in stock Exchange , respectively: social network of stock associates, social network of friends, social networks of family and relatives, have had the greatest role. The results that the social and economic policy makers can influence effective social networks by furnishing and supporting information and or grillwork(Information channels) in stock exchange for