عنوان پایان‌نامه

مبانی نظری خلاقیت و بررسی دلالتهای آن بر روشهای تدریس



    دانشجو در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مبانی نظری خلاقیت و بررسی دلالتهای آن بر روشهای تدریس" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34962;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1229ع
    تاریخ دفاع
    ۲۳ اسفند ۱۳۸۵

    در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابتهای بسیار فشرده جوامع برای دستیابی به جدیدترین تکنولوزیها و منابع قدرت هستیم،افراد تیز هوش و خلاق و صاحبان اندیشه های نو و مبتکر همانند گرانبهاترین سرمایه ها،از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند.این پژوهش تحت عنوان«مبانی نظری خلاقیت و بررسی دلالت های آن بر روشهای تدریس»انجام شده است.هدف از اجرای این پژوهش بررسی نظریه های مختلف روانشناسی از جمله مکاتب روان تحلیل گری،روان سنجی،تعاملی،عصب شناختی و اجتماعی به طور اجمالی و بررسی دیدگاه مکاتب تداعی گرایی و رفتارگرایی،شناخت گرایی و انسان گرایی در ارتباط با خلاقیت و بررسی مبانی معرفت شناسی آنها می باشد.پس از بررسی نظریات مختلف مشخص گردید که روشهای تدریس فعال،از جمله روشهای تدریس حل مسأله و روش اکتشافی از جمله روشهای تدریسی هستند که بر رشد تفکر خلاق دانش آموزان مؤثر بوده و متناسب با رشد قوّه خلاقیت و تولید افکار نو در فراگیران می باشند. کلید واژه ها : خلاقیت ، معرفت شناسی ، روش تدریس ، حل مسأله
    Abstract
    In today's complicated world that we observe very large competitions of various societies for obtaining recent technologies' and resources , intelligent and creative people and owners of new ideas such as the most precious riches , have a very high position .This research has been done with as " theoretical foundation of creativity and their implications for teaching methods " aim of performance this research is a brief studding various psychological theories such as psychoanalysis , psychometric , intractional , neurological and social schools briefly and considering of school associationism , behaviorism , cognitive and humanism in relation to creativity and studding their epistemological foundations .After studding various theories was certificated that active teaching methods such as: problem solving and inquiry method as are teaching methods that had affect on growth of creative thought of students and proportional to growth of creativity faculty and producting of new thoughts in pupils.