عنوان پایان‌نامه

تحلیل محتوای کتابهای مهارت های اجتماعی - اقتصادی دوره راهنمایی تحصیلی پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه دبیران



    دانشجو در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل محتوای کتابهای مهارت های اجتماعی - اقتصادی دوره راهنمایی تحصیلی پیش حرفه ای دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه دبیران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48339
    تاریخ دفاع
    ۱۷ اسفند ۱۳۸۹

    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی محتوای کتابهای مهارتهای اجتماعی – اقتصادی دوره راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی از دیدگاه دبیران است. جامعه و نمونه آماری در این پژوهش شامل دو بخش است. 1- دبیران درس مهارتهای اجتماعی – اقتصادی دوره راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای استان های قزوین، گیلان و مازندران به تعداد 43 نفر که به روش سرشماری انتخاب شده است. 2- کتابهای مهارتهای اجتماعی – اقتصادی سه پایه در دوره یاد شده. ابزار گرد آوری دادهها برای بررسی نظرات دبیران، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونخیدو) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که دبیران، کتابهای مهارتهای اجتماعی- اقتصادی دوره راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای را در مولفههای، هدفها، محتوا، اصول سازماندهی محتوا، زمان در نظر گرفته شده برای تدریس، نقش تصاویر در فهم آموزش مفاهیم کتاب، خصوصیات ظاهری کتاب، ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و روشهای تدریس فعال "کاملاً مناسب" و در مولفه کاربرد عملی از محتوای کتاب در زندگی روزمره " تاحدی مناسب " ارزیابی کردهاند. سطح خوانایی متن کتابهای مهارتهای اجتماعی – اقتصادی پایه اول و سوم متناسب با سطح کلاسی دانشآموزان این دو پایه می باشد. سطح خوانایی متن کتاب پایه دوم متناسب با سطح کلاسی دانشآموزان پایه دوم این دوره نیست و در سطح دشواری تالیف شده است. همچنین سطح خوانایی تصاویر کتابهای مهارتهای اجتماعی – اقتصادی دوره راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای درسطح مناسبی قرار دارد. سطح خوانایی پرسش های کتاب در پایه اول در سطح دشوار و درپایه دوم و سوم در سطح مناسبی تالیف شده است. کلیدواژهها: کتابهای مهارتهای اجتماعی – اقتصادی؛ دوره راهنمایی تحصیلی پیشحرفهای؛ تحلیل محتوا؛ کمتوانیذهنی.
    Abstract
    Abstract The purpose of the present research was to study teachers’ views about the content of textbooks of social– economic skills for mentally retarded students in prevocational guidance schools. So in addition to survey research related to the teachers points of view, the researcher used the principles of "the analysis of the content"of the above mentioned books. The research population of this study are in two groups. The first group includes (43teachers) of" the social– economic skills"living in the province of Ghazvin, Guilan and Mazandaran and the second ware the Books of 3 grades of Prevocational period guidance schools. The used instrument in this research was questionnaire set through Likert scale the method data analysis by the research consists of descriptive and inferential statistics chi-square test. The following results show that: In teachers viewpoints, social– economic skills textbooks of Prevocational period in the categories, goals, content, Principles of content organization, time for tuition lesson, Impress picture in concepts instruction textbook, appearance particular, assessment of educational progress of students, active teaching methods, is relevant and in the category and using practicable of concepts in everyday life is essay certain relevant. Text coefficient of readability social– economic skills textbooks (grade2) is Irrelevant and is essay difficulty, text coefficient of readability textbooks (grade1&3) is relevant. The pictures coefficient of readability social– economic skills textbooks of Prevocational period is suitable. The questions coefficient of readability textbooks (grade1) is essay difficulty and textbooks (grade2&3) is relevant. Keyword: Social–economic skills textbooks; Prevocational period; content analysis; mental retardation.