عنوان پایان‌نامه

بررسی آراء آبراهام مزلو در باره دین



    دانشجو در تاریخ ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی آراء آبراهام مزلو در باره دین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادیان وعرفان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2070ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55413
    تاریخ دفاع
    ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مجتبی زروانی

    آبراهام مزلو پدر روان شناسی انسانگرا و روان شناسی فراشخصی ، چهره ای برجسته در روانشناسی محسوب می شود. آرای او در باب انسان شناسی و بطور اخص در مورد سرشت انسان و نیازهای سرشتی بشر تأثیر بسیاری بر نظریات مختلف در علوم مرتبط با انسان داشته است. مزلو معتقد است انسان علاوه بر نیازها (به تعبیر خود مزلو نیازهای کمبود)- نیازهای جسمانی ، نیازهای امنیتی، نیاز تعلق داشتن و محبت ، نیاز احترام و عزت نفس، خودشکوفایی- دارای فرانیازها(یا نیازهای بودن) نیز هست. برای حفظ بقا و نیز رشد ارگانیزم لازم است نیازها ارضا شوند. محرومیت و ناکامی از نیازها موجب آسیب می شود. هنگامی که نیازها تا حدودی برطرف می شوند ، فرانیازها ظاهر می شوند. فرانیازها در واقع نیازهای معنوی انسان یا همان ارزش ها هستند. ارزش ها نیازهای سرشتی انسان هستند و مانند دیگر نیازها اگر ارضا نشوند آسیببه بار می آورند. آسیب ارزشی را فراآسیب می نامد. افرادی که مشغول ارضای نیازهای کمبود هستند در واقع در قلمرو کمبود(D) زندگی می کنند اما کسانی که فرانیازها در آن ها ظهور کرده است وارد قلمرو بودن(B) شده اند. زندگی در قلمرو بودن در واقع زندگی ارزشی و زندگی معنوی است و این زندگی در واقع حیات آرمانی یک انسان است. انسان آرمانی مزلو انسانی است که نیازهای کمبود او تا حدودی ارضا شده است و به مرحله ی خودشکوفایی رسیده است ودر این مسیر پیش می رود و فرانیازها در او بروز کرده است. این فرد خودشکوفا ارزش هایش ، ارزش هایی درونی اند. یعنی این ارزش ها از درون او ، از تجربه های معنوی(به تعبیر عام تر تجربه های اوج) او نشأت گرفته اند و ناشی از تقلید و تعبد نیستند. مزلو معتقد است دو نوع دین بیشتر وجود ندارد. دین اوج گراها و دین اوج گریزها. اوج گرا کسی است که دینش از درونش جوشیده است. دینداری او با جدیت ، عمیق و باطنی است. در حالیکه اوج گریز شخصی است که دینش ظاهرگرایانه و حاصل تقلید و تعبد است. مزلو معتقد است ادیان یکی از عاملان فراآسیب هستند. اول بخاطر تصور بدبینانه ای که از سرشت انسان دارند و ازین رو با ارضای نیازها مخالفت می ورزند.(مزلو در مورد اخلاق نیز چنین نظری دارد. او معتقد است میزان خوب و بد بودن باید بر اساس نیازهای سرشتی باشد.) دوم بخاطر سازمانی کردن تجربه های اوج نبی توسط اوج گریزها و ممانعت از تجربه های اوج شخصی و در نتیجهشخصی بودن دین و باطنی بودن دین که منجر به ظهور تعبد و تقلید و ظاهر گرایی می شود. سوم بخاطر غیرعقلانی بودن باورها و فرامین شان. مزلو معتقد است دینداری حقیقی آنست که فرد به شخصی تجربه های اوج عمیق تر و شدیدتر داشته باشد و بر اثر این تجارب ارزش هایی مثل راستی ، دانایی ، زیبایی ، عدالت و ... برای او درونی شده باشند و مسیر زندگی اش در جهت تحقق این ارزش ها باشد.
    Abstract
    Abraham Maslow is the father of Third Psychology and Transpersonal Psychology, prominent figure in psychology. In preliminary dissertation,in brief I introduce to Humanistic Psychology and Transpersonal Psychology and relation between them and religion. Then I introduce to main debate. First part is assigned to theory of man`s Maslow, the basis of part two.in this part I express his viewpoints about Human Nature and Human Needs. First chapter include of his viewpointsabout Human Nature. In the three other chaptersI explain in detail.Second chapter include of Behavior, Motivation, Meta motivation, Human Needs, Instinct, Instinctoid, positive growth tendency. Third chapter include of frustration, threat, destruction and their influences on organism. Second chapter include ofGratification, its consequences and Good condition. In part two, I indicate the places Maslow faced to religion. First chapter include of Transcendent life. He believes religious problems are considerable problems and Third Psychology and Transpersonal Psychology should deal to Ultimate Concerns of Paul Tillich. Second chapter include of ideal human of Maslow. He draws it realistically and indicates its ways. Self-Actualizing People who have Peak Experience is his ideal human. His religion is emanated of his own peak experiences. Therefore his life is meaningful and worthwhile. He enjoys of his life because he devoted himself to eternal values: truth, goodness, beauty, just, and so on. Then I introduce to religious experience in third chapter and explain Peak Experience, Peaker and Transcendence. Maslow believes frustration of it is a treat. Chapter four and five include ofunitive consciousness, B-cognition, and B-values and Fusion of values and realities. Then I deal with metapathology and its causes. Maslow holds institutional religion is one of them. Religions are not PLAUSIBLE because they are detached from science. Their dogmatism and irrationalism makes them notreasonableand so not satisfying. Seventh chapter include of his norms of ethics. Later chapter is deal with peaker religion and non-peaker religion or profoundly serious people and others. The last chapter deals with pathology of religions. Maslow suggested:"it just as probable that the religionist, fostering spiritual values, had better start with food, shelter, roads, etc., which are more basic than sermons."