عنوان پایان‌نامه

علم حضوری در این فلسفه ارسطو



    دانشجو در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "علم حضوری در این فلسفه ارسطو" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55956;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1749
    تاریخ دفاع
    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    دکتر عالمی
    دانشجو
    محدثه حسینی

    بحث از علم حضوری و نقش آن در معرفت شناسی به عنوان مبنایی ترین اصل معرفت و شالوده علم حصولی ازویژگی ها و امتیازات فلسفه اسلامی است و دقایق مطرح از این بحث سبب شده است که بسیاری از معضلات فلسفی و فکری که در فلسفه غرب همچنان ناگشوده باقی مانده است در فلسفه اسلامی پاسخ داده شود. با توجه به اینکه یکی از منابع فلسفه اسلامی اندیشه ارسطویی است، در این نوشتار قصد داریم به بررسی ریشه های این آموزه در آثار وی بپردازیم. با تتبع در آراء ارسطو در برخی عبارات شباهتی با آن چیزی می یابیم که فلاسفه اسلامی آن را در مورد علم حضوری و یا از مصادیق آن بیان کرده اند. از جمله در بحث اتحاد عاقل ومعقول و تجرد و جوهریت نفس.اما گاهی شباهتی در میان نیست بلکه با دقت در سخنان او، جرقه هایی را می توان یافت که شاید بتوان گفت به شکل گیری این آموزه در ذهن فلاسفه اسلامی کمک کرده است. این مورد را می توان در ذیل مباحث عقل فعال، تفاوت آراء افلاطون و ارسطو در مورد معرفت، دانش الهی و شکل گیری کلیات ردیابی کرد.با این همه نمی توان به صرف وجود شباهت میان سخنان ارسطو و فلاسفه اسلامی به این نتیجه رسید که ارسطو متوجه این نوع معرفت بوده است. و اگر چه اشاره ای به آن نداشته، فحوای کلام او به آن دلالت دارد.کلید واژه ها :علم حضوری، علم حصولی، ارسطو اتحاد، حضور