عنوان پایاننامه
ارزیابی لرزه¬ای برج¬های خنک¬ کننده با استفاده از مفاهیم تحلیلی مبتنی بر عملکرد
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1508;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48688
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰
- دانشجو
- کامبیز خسروی
- استاد راهنما
- شهرام وهدانی
- چکیده
- برج های خنک کننده نیـروگاهها یکی از عوامل حیاتی در روند تولید انرژییک نیروگاه محسـوب می گردند و بررسی عملکرد آنها تحت اثر بارهای جانبی وتعیین رفتار آنها در لرزههای ناشی از زلزله یکی از عوامل مـهم در حصول اطمیـنان به سـازه برای ادامه روند تولید انـرژی در کـشور محسوب می گردد. با توجه به افزایش استفاده از رابطه غیرخطیلنگر- انحنا به عنوان جایگزینی برای رابطه تنش - کرنش در تحلیل های غیر خطی ، سعی بر آن گشته که منحنی لنگر- انحنا مقاطـع واقعییکـی از برج های خنک کننده نـیـروگاههای کشور ( سنندج ) انتخاب و مقطع بندی و مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور منحنی لنگر- انحنا هریک از مقاطع برج خنک کننده محاسبه و ترسیم و برای مدل سازی و تحلیل بار افزونسازه برج خنک کننده آماده می گردد سپس با استفاده از روابط مندرج در FEMA 356 و ATC-40 بارگذاری و تحلیل بار افزون سازه انجام گرفته و نقطه عملکرد سازه بدست می آید. بعد از این مرحله سازه را تحت اثر یک زلزله واقعی و با پارامتر های مندرج درATC-40 مورد تحلیل قرار داده و آنالیز تاریخچه زمانیرا انجام می دهیم تا ماکزیمم جابجایی در تراز مورد نظر بدست آید. در انتها نتایج بدست آمده در رابطه با جابجایی نقطه مورد نظر در آنالیز تاریخچه زمانی و جابجایی بدست آمده با استفاده از روش تحلیل بار افزون ( در نقطه عملکرد ) مقایسه می گردد.
- Abstract
- Cooling towers which tall structures with a relatively small cross section are considered as high risk structures in earthquake.therefore nonlinear time history analysis is the best type of analysis to consider the lateral loads. this analysis is very time consumingand the geometry of the structure seems to closed to beam actions. in the present study a posh-over analysis has been tried to use the moment-curvature of different sections, specially on the base where the structure is considered as X-leg structures. determination of M-? curves has been performed by using numerical integration of nonlinear behavior of concrete and steel bars. different push profiles has been tried and the performance of the structure has been compared with the time history analysis. the comparison shows acceptable result, especially with uniform load pattern. also the critical section has been determined which occurs in the middle of the shell structure.