شناسایی مشکلات عامل انسانی در فرآیند اجرای نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان ها (مطالعه سازماهای دولتی منتخب استان یزد)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48566
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمدرضا زینلی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- همیشه برای مدیران و سرپرستان مهم بوده که بهترین عملکرد را از نیروی کارشان در زمینههای تولید و کیفیت ستادهی آنها داشته باشند. یکی از روشهای تحقق این امر و تحقق اهداف استراتژیک سازمان، این است که مدیران، سیستمهایی را طراحی نمایند که بتوانند بهوسیله آنها به کارکنان دربارهی عملکردشان بازخورد دهند. پژوهش حاضر در راستای بررسی ابعاد مختلف اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمانهای دولتی انجام شده است. روش پژوهش و تحلیل دادهها پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و براساس روش گردآوری دادهها، پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. برای آزمون صحت فرضیههای پژوهش، از تکنیکهای آماری آزمون T تک نمونهای، میانگین دو نمونه مستقل و چند نمونه مستقل و آزمون فریدمن استفاده شده است. برای انتخاب نمونهها، ازروش نمونهگیری تصادفی استفاده شده و دادههای پژوهش، توسط 524 پرسشنامه از 45 سازمان دولتی در سطح استان یزد گردآوری شده است. یافتههای پژوهش بررسیهای بهعمل آمده آماری نشان از عدم اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمانهای دولتی استان یزد دارد. ابعاد مختلف نظام ارزشیابی عملکرد شامل طراحی ابزار ارزشیابی، میزان تأثیر بازیهای قدرت و اعمال نفوذ افراد ذینفوذ بر فرآیند، نحوه اجرای دستورالعملهای ارزشیابی و خطاهای ادراکی مؤثر بر فعالیت ارزیابان، در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. همچنین مشخص شد که دیدگاه کلی کارکنان نسبت به نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان، مثبت است و سیستم مذکور تأثیرات مثبتی را نیز برجا گذاشته است. در ادامه، پیشنهادات اصلاحی برای رفع مشکلات و چالشهای موجود ارایه شده است.
- Abstract
- It has always been important for managers and supervisors to receive the best performance from their personnel in the field of production and the quality of their outputs. One way to reach this objective and to achieve the strategic goals of the organization is to develop a system by which managers can give feedback to the personnel regarding their performance. The main purpose of this study is to assess the various aspects of an effective personnel performance measurement system in governmental organizations. This study is an applied, descriptive, survey research regarding its objectives and its data gathering method, respectively. Three statistical techniques are used to test the hypotheses of this study: One-Sample T test, Average of two or multi independent samples test, and Friedman test. Random sampling method has been used to choose sample members and required data has been collected through 524 questionnaires distributed in 45 governmental organizations in Yazd province. Statistical findings show that personnel performance evaluation system in governmental organizations of Yazd province is not effective. Various aspects of performance evaluation system which include designing the measurement tool, the effect of power games, the influence of individuals on the process, implementation method of measurement instructions, and perceptual errors which can influence the activities of assessors are not in a good situation. In addition, it has been found that personnel generally have a positive view about performance measurement system and the mentioned system has had some positive influences. At the end, some suggestions are presented which can be used to revise the current problems and challenges of the system.