عنوان پایان‌نامه

شناسایی مشکلات عامل انسانی در فرآیند اجرای نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان ها (مطالعه سازماهای دولتی منتخب استان یزد)



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی مشکلات عامل انسانی در فرآیند اجرای نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان ها (مطالعه سازماهای دولتی منتخب استان یزد)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48566
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

    همیشه برای مدیران و سرپرستان مهم بوده که بهترین عملکرد را از نیروی کارشان در زمینه‏های تولید و کیفیت ستاده‏ی آن‏ها داشته باشند. یکی از روش‏های تحقق این امر و تحقق اهداف استراتژیک سازمان، این است که مدیران، سیستم‏هایی را طراحی نمایند که بتوانند به‏وسیله آن‏ها به‏ کارکنان درباره‏ی عملکردشان بازخورد دهند. پژوهش حاضر در راستای بررسی ابعاد مختلف اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان سازمان‏های دولتی انجام شده است. روش پژوهش و تحلیل داده‏ها پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و براساس روش گردآوری داده‏ها، پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی محسوب می‏شود. برای آزمون صحت فرضیه‏های پژوهش، از تکنیک‏های آماری آزمون T تک نمونه‏ای، میانگین دو نمونه مستقل و چند نمونه مستقل و آزمون فریدمن استفاده شده است. برای انتخاب نمونه‏ها، ازروش نمونه‎گیری تصادفی استفاده شده و داده‏های پژوهش، توسط 524 پرسشنامه از 45 سازمان دولتی در سطح استان یزد گردآوری شده است. یافته‏های پژوهش بررسیهای به‏عمل آمده آماری نشان از عدم اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در سازمان‏های دولتی استان یزد دارد. ابعاد مختلف نظام ارزشیابی عملکرد شامل طراحی ابزار ارزشیابی، میزان تأثیر بازی‏های قدرت و اعمال نفوذ افراد ذینفوذ بر فرآیند، نحوه اجرای دستورالعمل‏های ارزشیابی و خطاهای ادراکی مؤثر بر فعالیت ارزیابان، در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. همچنین مشخص شد که دیدگاه کلی کارکنان نسبت به نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان، مثبت است و سیستم مذکور تأثیرات مثبتی را نیز برجا گذاشته است. در ادامه، پیشنهادات اصلاحی برای رفع مشکلات و چالش‏های موجود ارایه شده است.
    Abstract
    It has always been important for managers and supervisors to receive the best performance from their personnel in the field of production and the quality of their outputs. One way to reach this objective and to achieve the strategic goals of the organization is to develop a system by which managers can give feedback to the personnel regarding their performance. The main purpose of this study is to assess the various aspects of an effective personnel performance measurement system in governmental organizations. This study is an applied, descriptive, survey research regarding its objectives and its data gathering method, respectively. Three statistical techniques are used to test the hypotheses of this study: One-Sample T test, Average of two or multi independent samples test, and Friedman test. Random sampling method has been used to choose sample members and required data has been collected through 524 questionnaires distributed in 45 governmental organizations in Yazd province. Statistical findings show that personnel performance evaluation system in governmental organizations of Yazd province is not effective. Various aspects of performance evaluation system which include designing the measurement tool, the effect of power games, the influence of individuals on the process, implementation method of measurement instructions, and perceptual errors which can influence the activities of assessors are not in a good situation. In addition, it has been found that personnel generally have a positive view about performance measurement system and the mentioned system has had some positive influences. At the end, some suggestions are presented which can be used to revise the current problems and challenges of the system.