عنوان پایاننامه
ازدواج موقت و چالش های آن در جامعه معاصر ایران _ مصطفی مرادی
- رشته تحصیلی
- مطالعات جوانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4396;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53726
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- مصطفی مرادی
- چکیده
- چکیده غریزه جنسی همواره به عنوان یک نیاز فطری در وجود آدمی شناخته شده است و روش های مختلفی را برای ارضا و به آرامش رساندن آن مطرح نموده اند. مهمترین و اصلی ترین نهاد برای ارضای غریزه جنسی نهاد خانواده و ازدواج دائم است که در همه فرهنگ ها و قومیت ها به رسمیت شناخته شده و در جامعه ما نیز از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. علاوه بر ازدواج دائم، می توان از روابط خارج از قواعد زناشویی و ازدواج موقت به عنوان راه هایی دیگر برای ارضای این نیاز غریزی نام برد. رابطه جنسی نامشروع در دین اسلام و مذهب شیعه امری مذموم و گناهی کبیره محسوب گردیده و مورد تایید قرار نمی گیرد لذا تنها راه ارضای غریزه جنسی خارج از ازدواج دائم، ازدواج موقت است. تا حدودی منطقی به نظر می رسد که ازدواج دائم با مسائل و تعهدات مترتب بر آن و به عنوان نهادی که می بایست پایداری طولانی مدت را برای آن قائل بود به تنهایی نمی تواند پاسخگوی غریزه ای قوی باشد. لذا نیازمند یک مکمل و مسکّن می باشد که ازدواج موقت برای این منظور پیشبینی شده است. ازدواج موقت در قالبی آسانتر و سهل الوصول تر از ازدواج دائم ارائه گردیده است تا شرایطی کم تکلف را برای ارضای این غریزه زمینه سازی نماید. ازدواج موقت در سالهای پس از انقلاب همواره مورد چالش مسئولین و کارگزاران سیاسی فرهنگی بوده است و مجال پرداختن کارشناسی به آن، به دلیل هیاهوهای مطروحه مهیا نشده است. اما ازدواج موقت به واسطه برخی سو استفاده ها و عدم ارائه چارچوب برای آن، مورد سو ظن بسیاری از افراد بویژه زنان واقع شده است فلذا اجماعی کلی پیرامون ترویج و یا عدم ترویج آن وجود ندارد. با گذشت سالها پس از پیروزی انقلاب، رشد ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی، جامعه را با معضلات مختلفی مواجه ساخته است که معضلات اخلاقی مرتبط با روابط جنسی نامشروع یکی از آن هاست. با توجه به گسترش روابط نامشروع به عنوان عملی غیر شرعی در جامعه، نیاز به راه حلی سه کارگشا برای کاهش تبعات ناهنجاری های یاد شده امری ضروری به نظر می رسد. ازدواج موقت به عنوان راهکاری اجتماعی و دینی برای کاهش آسیب ها و ناهنجاری های جنسی محسوب می شود. چنانچه ازدواج موقت ضابطه مند و چارچوب دار باشد و از پشتوانه های فرهنگی، آموزشی، قانونی، اجتماعی، بهداشتی و تبلیغی برخوردار گردد می تواند در امر کاهش آسیب های یاد شده موثر باشد.
- Abstract
- Sexual need is known as a natural need in human being and there are several ways to satisfy it. The main and most important institution for satisfaction of sexual need is family and permanent marriage which has been legitimized in all cultures and ethnics and in our society (Iranian society) has a significant position. In addition to temporary marriage, there are illegitimate sexual relationship and temporary marriage as alternative ways of satisfaction of sexual need. Illegitimate intimacy is illegal and great sin especially in Islam and it is not accepted therefore the only way of satisfaction of sexual need out of permanent marriage framework is temporary marriage. To some extent, it seems sensible that permanent marriage with its problems and obligations and as an institution that should last for a long time cannot satisfy such a powerful desire. So it needs a kind of complementary and temporary marriage is offered for this purpose. Temporary marriage is presented in an easier and more accessible way than permanent marriage in order to provide more facilities for satisfaction of sexual need. Temporary marriage in the post Islamic revolution era has been always under controversy between government and cultural and political agents and so it hasn’t been investigated comprehensively as a result of unimportant debates. But temporary marriage as a result of some misuses and lack of a certain norms for it, is not accepted among many people especially women so there is not a general agreement for publish it or forget it. After many years from beginning of Islamic revolution, the rise of social and ethical disorders has caused many problems in society which moral and sexual challenge is one of those problems. When we take a look at a rise of illegitimate sexual relationships as illegal phenomena in society, we conclude that it is urgent to find a remedy for preventing those disorders. Temporary marriage is a social and religious solution for preventing from sexual problems and disorders. If temporary marriage be presented in a normative and socially accepted way and if it has cultural, educational, legal, social, hygienic and media support, it will play a great role in reduction of many social and moral problems. Temporary marriage has a capability of being flexible enough to cope with different personal conditions in order to be more comfortable for people and it is one of its privileges. Although cultural and popular context of society doesn’t deal with temporary marriage very well, investigation of the main causes of this disagreement and trying to solve its problems and present useful solutions can help to end the boycott of temporary marriage.