عنوان پایاننامه
نقد و بررسی تئوری حسبنا کتاب اله
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی - مبانی نظری اسلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1935ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49247
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- امیرحسین مافی فروتن
- استاد راهنما
- منصور میر
- چکیده
- درآخرین لحظات عمر شریف پیامبر(ص) و در داستان آوردن کاغذ و قلم و بیان مطلبی برای گمراه¬نشدن امت، خلیفه دوم جمله¬ (حسبنا کتاب¬الله) را به زبان آورد که سبب جدایی کتاب از سنّت شد و تاثیر عمیقی در فهم از قرآن و مرادات آن به جا گذاشت و نحله¬ها و مشرب¬های مختلفی در رابطه با فهم کتاب ایجاد کرد. اگرچه نظریه کفایت کتاب در ابتدا بیشتر جنبه سیاسی داشت، اما در زمان خلفای سه¬گانه و تا سال¬ها پس از ایشان، نقل و استناد به سنت در تمامی زمینه¬ها و از جمله فهم کتاب کنار گذاشته شد. این اعمال اولاً، سبب مطرود¬ شدن سنّت شد و ثانیاً، جریان فهم قرآن را از مسیر اصلی خارج و راه را برای ورود مسلک¬های گوناگون در فهم کتاب هموار کرد . این نحله فکری، در قرن اخیر نیز توسط طرفداران آن، احیا شده و در تفسیر قرآن، یا به کلی سنت را کنار گذاشته¬اند و یا تاثیر آن در بیان مرادات کتاب را بسیار ناچیز شمرده¬اند. در این رساله، ضمن بررسی ریشه¬های تاریخی مساله کفایت کتاب از غیر آن و عدم احتیاج به سنت، رابطه کتاب و سنت مورد بحث قرارگرفته است و پس از رد دو نظریه حجیت سنت بدون کتاب و حجیت کتاب بدون سنت و پذیرش حجیت برای هردو منبع قرآن و سنت، چهار نظریه رابطه طولی با تقدم کتاب بر سنت، رابطه طولی با تقدم کتاب و رابطه عرضی در بقاء، رابطه عرضی میان کتاب و سنت، رابطه عرضی در مقام ثبوت و رابطه طولی با تقدم کتاب در مقام اثبات و دلایل هر کدام بررسی شده است و در نهایت، نظریه سوم، پذیرفته و بیان شده است که برداشت از ظواهر قرآن بدون در نظر گرفتن سنّت، برداشتی که حجیت و معذّریت داشته باشد، نخواهد بود. در واقع تبیینات سنّت پیرامون کتاب در حکم قرینه منفصل سخن خداوند است که بدون آن، نیل به مراد جدّی و مراد واقعی کتاب محال بوده و چاره¬ای جز مراجعه به سنت نخواهیم داشت.
- Abstract
- In the final moment of life of the prophet who wanted to express to prevent the nation from being misled the second caliph mention (the book of allah sentences) that cause separation of the Koran and the prophets tradition that the lot an understanding of Koran and the various groups with an understanding of Koran was created. Although to be adequate theory of Koran was most political aspect but in the time of triple caliphs the years after them quoting the prophet s tradition in all area and in understanding the Koran was excluded. These actions will result in abandonment of tradition and dismiss understanding the Koran from the main route of it and in understanding of Koran opened the way for different groups. The thinking in this century by its proponents has revived that or tradition have abandoned and or its in understanding the Koran is considered very low. In this dissertation after reviewing the historical roots of this issue the relation between Koran and tradition has been discussed and after rejecting two theories (1) tradition to be the basis without Koran and (2) Koran to be basis without tradition to be basis of Koran and tradition has accepted and four theories have been reviewed the Koran and tradition and transversal relation theory between the Koran and tradition is accepted and stated that understanding the appearances of Koran without tradition not be basis and express the tradition about the Koran is as separate symmetric that without it the real purpose is understanding the Koran . Tags: Koran, tradition, Koran be adequate, relation of Koran and tradition.