عنوان پایان‌نامه

فرجام شناسی مانوی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "فرجام شناسی مانوی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50371;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 9834
    تاریخ دفاع
    ۱۸ تیر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمود جعفری دهقی

    فرجام شناسی بخش مهمی از دینی است که مانی در کتاب هایش بر جای گذاشته است.اما ترتیب رویدادهای آخرالزمانی و چگونگی وقوع آنها در یک متن جامع نیست و با بررسی چندین متن و کنار هم قرار دادن آنها می توان تصویری کامل از این امر به دست آورد.در بخش نخست این کار به ترتیب و چگونگی رویدادها ی آخرالزمان و همینطور راه هایی که روح پس از مرگ با آنها روبرو می شود،پرداخته شده است. منابع اصلی کتاب شاپورگان مانی،مواعظ قبطی،کفالایای قبطی و خرده متن های مانوی به زبان های فارسی میانه و پارتی هستند. در بخش دوم تاثیرپذیری هر یک از رویدادهای فرجام شناسی مانوی از ادیان همسایه،همچون دین زرتشتی و یهودیت و مسیحیت،بررسی شده است.اما در این مقایسه های تطبیقی نیز منابع بیشتر محدود به منابع اصلی این ادیان هستند و به منابع و مسائل جزئی تر پرداخته نمی شود.درپایان هر بخش با مقایسه ی هر یک از رویدادهای فجام شناسانه مانوی با ادیان نامبرده نتیجه گیری شده است،به این امید که شاید بتواند کمکی به درک ریشه این اساطیر باشد.
    Abstract
    Eschatology is an important part of the religion that Mani left behind in his writings. But the order and details of these events are not given in one comprehensive text. Only through careful scrutiny and putting together several Manichean texts we can reconstruct the whole eschatological landscape of Manichean religion. The first part of present work is concerned with the details of these apocalyptic events and their sequence. Also the ways which the soul has to go through after death is discussed. The main sources were Shapurg?n, Coptic.... And other minor Middle Persian and/or Parthian texts. The second part of present work studies the influence of other neighbouring traditions on Manichean eschatology, through comparative analysis with Zoroastrianism, Judaism and Christianity. But in this comparative analysis, our sources are confined to principal scriptures of each tradition. A conclusion follows each section, in which through comparison of Manichean eschatological events with other traditions we hope to gain a new understanding of the origins of these myths.