عنوان پایان‌نامه

بررسی الگوی اسلامی رضایت مندی مشتری



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی الگوی اسلامی رضایت مندی مشتری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50672
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    احمد نوروزی
    استاد راهنما
    هاشم آقازاده

    نقش کلیدی رضایتمندی مشتری در بازاریابی باعث شده است تا مدل¬هایی برای اندازه¬گیری این مفهوم طراحی گردند و از آن به عنوان شاخصی مهم برای موفقیت کسب¬وکار استفاده می¬گردد. این مفهوم به مرور در سایر ابزارهای مدیریتی و سنجش عملکرد نیز راه یافت و حتی شاخص¬های ملی برای اندازه-گیری رضایتمندی مشتری طراحی گردیدند. در هر مفهومی که به نوعی با انسان ارتباط داشته باشد، نوع جهان¬بینی و انسان¬شناسی بر روی کیفیت آن مفهوم اثرگذار است. حاکمیت پارادایم مکتب اصالت نفع بر حوزه کسب¬وکار باعث گردیده تا مفهوم رضایتمندی مشتری به کلی ابزاری برای سودآوری بیش¬تر سازمان به حساب آید. تفکر اسلامی با داشتن چنین نگاهی به بحث رضایت، مخالف است. تلاش برای کسب رضای الهی به عنوان غایت فعالیت¬های زندگی چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی، چه در حوزه انتفاعی و چه در حوزه غیر انتفاعی است که روش فکری انسان مسلمان را راهبری می¬کند. در طول رضای الهی است که می-توان به دنبال رضایت مشتری رفت و این رضایت مشتری در صورتی که مقام انسانی را تکریم نماید، پذیرفتنی است. راهی که از گذر آن می¬توان به رضای الهی دست یافت، همانا ادای حقوقی - حق الله، حق الناس، حق النفس، حق محیط - است که دین مقرر داشته است. برای رسیدن به نتیجه از روش تئوری¬سازی داده¬بنیاد بهره بردیم تا از گذر مصاحبه با روحانیون آشنا با حوزه اقتصادی و مدیریت، نظریه¬ای جدید در باب رضایتمندی مشتری اسلامی ارایه دهیم.
    Abstract
    Customer satisfaction’s key role in marketing has led to the development of models to measure this concept. Customer satisfaction has been used as a critical index of business’ success. Customer satisfaction could gradually find the way through other managerial tools & performance measurement and even led to the development of national customer satisfaction indices. In any concept related to the human, kind of worldview & anthropology does have effect on the quality of concept. The dominance of utilitarianism paradigm over business environment has drove customer satisfaction’s concept toward a tool to generate more profit. Islamic thought opposes this type of perspective in customer satisfaction. Thinking method of Muslim human is being led by endeavor to reach God’ satisfaction as a final goal of life whether on individual level or social level, whether on for-profit environment or non for-profit environment. By considering God’ satisfaction as the final goal, earning customer satisfaction would be acceptable. In addition, customer satisfaction has to respect the human position or as in Islamic literature called Takrim. Aquiting the rights including God’s rights, Others’ rights, Self’s rights, & Environment’s rights originated from Sharia`h is the just way to reach God’ satisfaction. Using grounded theory to build a theory on this agenda, several interviews with Islamic experts have been conducted.