عنوان پایاننامه
نقش عوامل فرهنگ سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان و سازوکارهای بهبود آن از طریق تغییر در عوامل فرهنگی موثر(مطالعه موردی: کارکنان شرکت سایپا)
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51781
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- حمید عبدالمحمدی
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- چکیده: در متون گذشته به طور مشخصی فرض بر این بوده است که افراد به تسهیم دانش خود تمایل دارند و بنابراین از توجه به عواملی که ممکن است نگرش ها به تسهیم دانش را متاثر کند غفلت میشد.اما بعدها متون مربوطه روشن کرد که چگونه عوامل مربوط به "افراد" برای مدیریت دانش حیاتی هستند(هیسلوپ،2005).همانطور که در ادامه خواهد آمد,عامل فرهنگ سازمانی در بین این عوامل نقش پر رنگ تری داشته است.در این تحقیق در پی بررسی رابطه عوامل فرهنگ سازمانی(در اینجا سیاست- قدرت,خودمختاری,اعتماد سازمانی,پاداشهای درونی و بیرونی) با تمایل کارکنان شرکت خودروسازی سایپا به تسهیم دانش و میزان توانایی این عوامل فرهنگ سازمانی در تبیین تمایل این کارکنان به تسهیم دانش بودیم..نتایج تجزیه تحلیل داده ها نشان داد که هر یک از عوامل فوق الذکر به نسبتی با تمایل آنها به تسهیم دانش رابطه دارد و در مجموع کل این موارد توانایی تبیین حدود 41 درصد از تمایل کارکنان شرکت سایپا به تسهیم دانش را دارد.(r2=0/431)
- Abstract
- In past literature, the assumption is that people tend to share their knowledge and therefore the factors that may affect attitudes to the sharing of knowledge was neglected.But later literature clarified that factors related to the "people" are critical for knowledge management(Hislop,2005). As will the be highlighted here, the role of organizational culture among these factors is more. The study sought to study the relationship between factors of organizational culture(here: power-politics, autonomy,organizational trust, internal and external reward) and knowledge sharing tendency and to examine the ability of this organizational culture factors ) in explaining the willingness of Saipa car manufacturing company employees to share their knowledge. Data analysis results showed that each of the factors, involved in creating a tendency to share knowledge. And in total,all the factors have the ability to explain about 41 percent of the tendency of Saipa Company employees to share knowledge.