عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر موفقیت یادگیری مشارکتی در محیط آموزش الکترونیکی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر موفقیت یادگیری مشارکتی در محیط آموزش الکترونیکی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53506
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    فرشید آژیر
    استاد راهنما
    امیر مانیان

    بدون تردید در عصر حاضر رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین تاثیر را بر تولید و انتقال دانش و اطلاعات در سازمانها داشته است. در این میان با توجه به اهمیت بالای یادگیری مشارکتی در محیط آموزش الکترونیکی، بسیاری از سازمانها، دانشگاه¬ها و مراکز آموزشی همواره به دنبال افزایش اثربخشی این نوع از یادگیری هستند. در این پژوهش عوامل موثر بر یادگیری مشارکتی در محیط آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته¬اند. و سپس در قالب یک تحقیق میدانی، میزان توجه و پیاده سازی این عوامل در مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران به کمک پرسشنامه مبتنی بر وب مورد نظرسنجی قرار گرفت. 30 عامل: عملکرد، پذیرش و مقبولیت، هم بستگی و پیوستگی در روابط، بهره وری و راندمان، ضعف و کمبود قابلیتهای تکنولوژیکی، اشتراک منابع، میزان بحت و تبادل نظر در محیط آموزش، کیفیت سیستم آموزش و امکانات و تسهیلات، ارزیابی و سنجش، انگیزش، داشتن آگاهی و شناخت از مشارکت، مشارکت لایه چندگانه، داشتن تجربه گذشته و سابقه مشارکت در یادگیری، سیستم های پاداش دهی، مجادله و بحث نوبتی، فرهنگ، اعتماد، شبکه های اجتماعی، روابط غیر رسمی، ارتباط چهره به چهره، بازخورد یا فیدبک، گستردگی و باز بودن کانالهای ارتباطی، بازاندیشی، تشریک مساعی در کار روی پروژه ها، خشنودی و رضایت خاطر، تعارض درون گروهی، نظارت بر فعالیتها ، خود کارآمدی، سودمندی و مفید بودن، سادگی در بکار گیری و استفاده، بر اساس نقشه های شناختی فازی به عنوان عوامل موثر بر یادگیری مشارکتی در محیط آموزش الکترونیکی شناسایی شدند و مورد بررسی و تایید قرار گرفتند.
    Abstract
    Undoubtedly, growth and development of ICT in organizations have the greatest impact on production and transmission of knowledge and information. Hence, with attention to importance of collaborative learning in e-learning environment, many organizations, universities and training centers have always been looking to increase the effectiveness of this type of learning. In this study, the factors affecting on (delete) successful collaboration in e-learning environments have been studied. Then, in a case study, the rate of consideration and implementation of these factors on Tehran University E-Learning Center were measured in support of Web-based questionnaire survey. Thirty Factors were involved: Performance, user acceptance, cohesion and continuity in relationships, productivity and efficiency, weakness and lack of technological capabilities, resource sharing, exchange rates discussed in the training environment, quality systems and training facilities, evaluation and assessment, motivation, having knowledge of the participation, involvement of multiple layers, past experience and history of participation in learning, reward systems, alternative dispute and debate, culture, trust, social networks, informal relationships, face to face communication, feedback, deployment and openness of communication channels, reflection, collaboration of projects at work, pleasure and satisfaction, inter-group conflict, monitoring activities, self-efficacy, utility and usefulness, ease of use in applying. These factors were identified and reviewed and received approval based on fuzzy cognitive maps as effecting factors of collaborative learning in e-learning environment.