بررسی و انتخاب روش مناسب تجاری سازی محصول هیدروژل پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ( با استفاده از تکنینکAHP )
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51338
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- اقای اقازاده
- دانشجو
- مجتبی برخوردار بیدگلی
- چکیده
- تجاری سازی بخشی از زنجیره مهم فرایند ایده یابی، تحقیق، توسعه و عرضه محصول جدید است که طی آن دانش تولید شده در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی؛ و نوآوری ها، ابداعات و اختراعات به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل می شود. امروزه کمبود منابع، لزوم بهره مندی از منافع سرمایه گذاری های انجام شده در تحقیقات، و نیز رقابتی شدن و جهانی شدن بازارها ضرورت پیوند و همسویی تحقیقات با هدف های اقتصادی و تجاری سازی یافته های پژوهشی را دو چندان می کند. موفقیت یا شکست تجاری یک محصول فقط مربوط به خود محصول نمی باشد. استراتژی ورودی که اتخاذ می گردد تعیین کننده موفقیت یا شکست محصول می باشد. عامل کلیدی برای موفقیت در فرآیند ورود اغلب متکی به نتایج استراتژی های مناسب می باشد. روش هایی نظیر سرمایه گذاری مشترک و مستقیم، اجاره، قرارداد تولید و مدیریت و ... می توانند مورد توجه مدیران بازاریابی قرار گیرند. هیدروژل مسیر ایده تا محصول اولیه را پیموده است. هدف از این تحقیق، دستیابی به بهترین مسیر برای تجاری سازی محصول هیدروژل با توجه به معیارهای استخراج شده می باشد. برای این منظور، از ابزار پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان استفاده شده است. معیارهای موثر در تجاری سازی پژوهش، حاصل از این تحقیق به ترتیب اولویت شامل: سیاست های مدیریتی، توانمندی ها، دارایی ها، کارآیی عملیاتی، عملکرد مالی و مزیت رقابتی می باشند. محقق جهت نیل به هدف تحقیق نیز، پس از جمع آوری نظر مدیران از طریق ابزار پرسشنامه، از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای تحلیل نتایج استفاده نمود، که گزینه واگذاری مالکیت فکری (فروش پتنت)، حایز بیشترین وزن گردید. لغات کلیدی: تجاری سازی نتایج تحقیق، سازمان های تحقیقاتی، هیدروژل
- Abstract
- Commercialization is a section of important chain of idea finding, research, development and new product introduction that through it, university science, innovations and inventions are changed to marketable products. Today, resource shortage, need of taking advantage of investments in researches and also competitive and global markets, are doubled necessity of according of researches with economical goals and commercialization of research findings. Product commercial success or failure not only relate to itself. Introduction strategy is determinant of success or failure of it. Key factor for successful introduction are relied more on proper strategies. Methods like joint venture, rent and production contract and … can be considered by marketing managers. Early sample of hydrogel was produced. The goal of this survey is attainment to proper procedure of commercialization of NSTRC Hydrogel regarding extracted criteria’s. Questionnaire and interview tools were used. Extracted effective criteria’s on commercialization of research findings and its priorities includes: management policies, strengths, properties, operational efficiency, financial performance and competitive advantage. After gathering the questionnaires, analytical hierarchy process was used to analysis of results. Patent assignment alternative was possessed the most weight.