عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش مهارتهای خود نظم بخشی بر درک مطلب درسی



    دانشجو در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش مهارتهای خود نظم بخشی بر درک مطلب درسی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 34773;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1222ع
    تاریخ دفاع
    ۲۲ آذر ۱۳۸۵
    دانشجو
    قوام ملتفت
    استاد راهنما
    غلامعلی افروز

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای خود نظم بخشی بر عملکرد درسی در دانش آموزان نابینا است. بدین منظور کل جامعه دانش آموزان نابینا ( 20) نفر از دانش آموزان اول متوسطه مدرسه نابینایان شوریده شیراز انتخاب شدند. و به تصادف آنها به دو گروه 10 نفری گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه های راهبردهای انگیزشی و یادگیری پینتریچ (M-S-L-Q ) و آزمون زیست شناسی به عنوان پیش آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش هشت جلسه در طول یک ماه آموزش دریافت کردند. در طول این دوره گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نگردند. پس از خاتمه دوره آموزش مجددا" آزمون ( MSLQ) و آزمون درس زیست شناسی برای دو گروه به عمل آمد برای برسی تاثیر پایداری آموزش پس از یکماه آزمون درس زیست شناسی برای دو گروه به عمل آمد. برای بررسی تاثیر پایداری آموزش پس از یکماه آزمون درس زیست شناسی (فرم موازی) برای دو گروه به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را در نمره مهارتهای خود نظم بخشی و درس زیست شناسی برای دو گروه نشان داد. بدین صورت که گروه آزمایش در دو آزمون عملکرد بهتری داشتند . در درس ویست شناسی بعداز گذشت یکماه باز این برتری را حفظ کرده بودند.
    Abstract
    The purpose of this study is investigating the effect of self regulation skills training on academic performance in blind student to do so, the whole society of blind students who were twenty students from first grade of shoorideh blind high school in shiraz were selected then they were assigned in to two experimental and control groups each of them composed of (1) students motivational and learning strategies questionnaire (MSLQ) and biology est were performed as pretest for both groups The experimental group then was given ( ) sessions of training in one month but the control group was received no training When the training period finished the MSLQ and biology test were performed again for two groups To investigate and effect stability of training the biology test (parallel form) was performed variance analysis with repeat measurement was used to analyses he text results the results showed significant difference in the post test of self regulation skill and biology course scores for both groups that is the experimental group has a better performance in two test and this excellence was maintained in biology test after one month.