عنوان پایاننامه
میزان درک بازار از پایداری اجزاء سود در شرایط وجود اخبار خوب و بد
- رشته تحصیلی
- حسابداری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51474
- تاریخ دفاع
- ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نادر نیکبخت
- استاد راهنما
- محمدرضا نیکبخت
- چکیده
- چکیده هدف این پژوهش بررسی تاثیر اخبار بد و خوب بر روی پایداری اجزاء سود و به تبع آن وزن دهی بازار بورس اوراق بهادار تهران به این اجزاء می باشد. برای اندازه گیری اخبار بد و خوب از بازده سال آتی استفاده می کنیم و برای اندازه گیری میزان وزن دهی غلط بازار از آزمون میشکین (1983) بهره می گیریم. داده های مورد نیاز از صورت های مالی 330 شرکت (1923 سال- شرکت) در 18 صنعت فعال بورس اوراق بهادار تهران در فاصله سال های بین 1380 تا 1389 استخراج گردیده است. به طور کلی نتایج تحقیق بیانگر آن است که در شرایط وجود اخبار بد ضریب پایداری جزء تعهدی سود به صورت معناداری کاهش می¬یابد، اما این کاهش در شرایط وجود اخبار خوب، معنادار نیست. به علاوه نتایج آزمون میشکین نشان می دهد که بازار در رابطه با پایداری اجزاء سود به شدت دچار عدم کارایی است، و تمامی ضرایب پایداری اجزاء سود را در شرایط مختلف کمتر از حد وزن دهی می کند، اما بازار اثر اخبار خوب و بد را به عنوان عاملی که باعث افزایش پایداری اجزاء سود می شود، در نظر می گیرد و در این برآورد دچار بزرگ¬نمایی می شود.
- Abstract
- Abstract: This study examines the impact of bad and good news on the persistence of the earnings components and consequently mispricing these components in Tehran stock exchange market. We use next year returns to measure the good and news, and also apply Mishkin test (1983) to measure the market mispricing. Requirement data is extracted from the financial statements of 330 companies (1923 firm- years) in 18 active industry in Tehran stock exchange between 1380 and 1389 years. The results indicate that in terms of bad news, accrual persistence ratio of earnings reduces significantly, but this reduction in terms of good news is not significant. In addition, mishkin test results show that the market is not efficient about the persistence of earnings components at all, and all persistence ratio of earnings components are priced lower than the actual in different conditions, but market considers the effect of good and bad news as a factor that increases the persistence of earnings components and in its estimation may happen an exaggeration