ارزیابی عملکرد مناطق بانک سپه در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی با استفاده از مدل ترکیبی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48789
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- بهناز جمشیدنژاد
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- این پژوهش به ارزیابی عملکرد مناطق بانک سپه در استانهای کشور در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک با استفاده از تحلیل پوششی دادهها و تحلیل مؤلفههای اصلی میپردازد. پس از مطالعه مقالات مختلف و مصاحبه با تعدادی از خبرگان برجسته صنعت بانکداری الکترونیک، رویکرد ارزیابی به صورت "سنجش عملکرد از دیدگاه بانک و با رویکرد درآمد- هزینهای" تعیین و شاخصهای مورد استفاده در مدل(شش نهاده و 10 ستانده)، متناسب با این رویکرد و با توجه به امکان دسترسی به آمار تدوین شدند که اکثر آنها در صدد مشخص نمودن میزان هدایت مشتریان به سمت خدمات الکترونیک در مقایسه با خدمات سنتی هستند. با توجه تعداد بالای نهاده و ستانده نسبت به تعداد واحدهای تحت ارزیابی و ضعف قدرت تفکیک مدل تحلیل پوششی دادهها در تشخیص واحدهای کارا و ناکارا، به منظور کاهش ابعاد عوامل مسئله، روش "تحلیل مؤلفههای اصلی" برای استخراج عوامل اصلی نهاده و ستانده مورد استفاده قرار گرفت. بر این اساس از گروه نهادهها، سه نهاده اصلی و از گروه ستاندهها، پنج ستانده اصلی، حاصل و به عنوان شاخصهای ارزیابی مدل تحلیل پوششی دادهها تعیین و استفاده شدند. یافته ها، بهبود قدرت تشخیص مدل تحلیل پوششی دادهها را نشان میدهد. برای رتبهبندی واحدها، روش Zhu مورد بهرهبرداری قرار گرفت. گفتنی است از میان مدلهای مختلف تحلیل پوششی دادهها، با توجه به وضعیت عملکردی واحدهای بانک، مدل "بازده به مقیاس متغیر ستاندهمحور" برای ارزیابیهای یادشده در نظر گرفته شده است. واژگان کلیدی: بانکداری الکترونیک، تحلیل پوششی دادهها، تحلیل عوامل اصلی، کاهش متغیرها، رتبهبندی واحدها
- Abstract
- The present research evaluates the performance of Bank Sepah regions in provinces in regard to e-banking services by using PCA-DEA. Having studied numerous articles and interviewing with the banking industry and e-banking experts, the evaluation approach was determined from bank managers’ point of view and cost-benefit approach. The indices used in the model were formulated in accordance with this approach and by considering the accessibility of the statistics (6 inputs and 10 outputs), which mostly try to identify the extent of persuading customers to utilize electronic services in comparison to traditional services. Considering the excessive number of inputs and outputs in relation to the number of decision making units and the weak discrimination power of DEA model in identifying the efficient and inefficient units, the “Principal Component Analysis” was applied to reduce the curse of dimensionality and to elicit the principal component of the inputs and outputs. Accordingly, 3 principal components from inputs and 5 principal components from outputs were chosen as evaluation indices in DEA model. The results indicated that the strengthening of discrimination power of DEA. Among various DEA models, the “Output-oriented Model under Variable Return to Scale (BCC-O)” was applied to the aforementioned evaluations, considering the performance of bank units. Also Zhu’s model had been applied to rank the units. Key Words: Electronic Banking, Data Envelopment Analysis, Principal Component Analysis, Variable Reduction, Ranking.