عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین بر رضایتمندی مشتریان با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو- پروژه ال ۹۰)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53035
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- امید محبی منش
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- امروزه شرکتها ناگزیرند برای ارتقاء کیفیت محصول و افزایش رضایت مشتریان خود، همکاری های گسترده و تنگاتنگی با کلیه اعضای زنجیره تامین خود در زمینه کیفیت محصول و مدیریت کیفیت آن داشته باشند. مدیریت کیفیت زنجیره تامین(SCQM) مفهوم جدیدی است در پاسخ به این چالش که صاحبنظران از آن به عنوان آخرین مرحله حرکت به سوی مدیریت کیفیت جامع یاد می کنند و بر این باورند که پیاده سازی آن می تواند بستر لازم برای همکاری اعضای زنجیره در زمینه کیفیت محصول و افزایش رضایت مشتریان را فراهم سازد. این تحقیق نیز بر آن است تا با معرفی این مفهوم و بررسی ابعاد آن و بررسی تاثیر آن بر افزایش رضایت مشتریان، بر لزوم شناخت هرچه بیشتر این مفهوم و جایگاهی که می تواند در توسعه صنعت کشور داشته باشد، تاکید کند. در این راستا پس از مرور جامع ادبیات، هفت عامل کلیدی برای سنجش SCQM و پنج عامل کلیدی برای سنجش رضایت مشتریان شناسایی و مدل پیشنهادی تحقیق ارائه گردید. مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) تایید گردید. همچنین نتایج مطالعه موردی این تحقیق در پروژه تندر90 ایران خودرو نشان می دهد که گردانندگان اصلی این پروژه(رنوپارس، ایرانخودرو و ایساکو) توانسته اند با پیاده سازی معیارها و شاخص های SCQM، رضایت مشتریان خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهند.
- Abstract
- Nowadays companies have to have a close partnership with the other companies involved in their supply chain in order to upgrade their product quality and increase final customer satisfaction. Supply chain quality management(SCQM) is a new concept in response to this challenge that researchers believe it can provide the necessary conditions for cooperation of supply chain members in the field of product quality and increasing final customer satisfaction. The purpose of this research is to introduce this concept and examine its impact on customer satisfaction and emphasize on the need to further developing this concept and recognizing its position in our industry. In this regard, with comprehensive review of the literature, seven key factors identified to measure SCQM and five key factors identified to measure customer satisfaction and finally proposed research model presented. The proposed research model was confirmed using structural equation modeling(SEM) and factor analysis techniques. Also the surveying results of this research in IKCO Tondar90 Project show that the main members of this project (Renault Pars, Iran Khodro and ISACO) have been able to significantly increase their customer satisfaction with implementing the criteria and indicators of SCQM.