عنوان پایاننامه
ارائه چارچوبی مفهومی برای شناسایی و مستندسازی تجارت مدیریتی طرح ها: مطالعه موردی طرح های منتخب پزوهشگاه صنعت نفت
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52966
- تاریخ دفاع
- ۰۱ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- حسین قاسمی
- استاد راهنما
- مهدی شامی زنجانی
- چکیده
- یکی از مهمترین مسائل در سازمانها که منجر به ایجاد هزینههای اضافی میشود تکرار اشتباهات در سازمان میباشد. اگرچه برخی اشتباهات غیرقابل اجتناب هستند و ممکن است در سطوح مختلف سازمانی اتفاق بیفتند اما تکرار آنها در سطوح مدیریتی غیرقابل قبول بوده و باعث تحمیل هزینههای گزافی بر سازمان خواهد شد. این موارد ممکن است به دلایل مختلف به وقوع بپیوندند اما یکی از علل تکرار اشتباهات را میتوان نبود یا کمبود مستندسازی تجارب مدیران دانست. مستندسازی تجارب در سازمان باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایههای دانشی میشود. هدف از تحقیق حاضر، ارائه چارچوبی مفهومی به منظور شناسایی و مستندسازی تجارب مدیریتی طرحها است. برای تدوین این چارچوب، در ابتدا مطالعات گستردهای در زمینه مدیریت دانش، مستندسازی تجارب و نیز جایگاه مستندسازی در مقوله مدیریت دانش صورت گرفته است که با مرور مدلها و چارچوبهای موجود در این زمینه، چارچوب اولیه تهیه شده و سپس به منظور اعتبارسنجی این چارچوب، پرسشنامهای تهیه و در اختیار خبرگان و متخصصان مدیریت دانش قرار گرفت. بعد از نظر سنجی از خبرگان و انجام آزمونهای آماری مختلف روی پرسشنامه، چارچوب نهایی بدست آمده است. این چارچوب دارای دو مرحله "برنامهریزی مستندسازی" و "اجرای مستندسازی" است که این دو مرحله نیز در مجموع شامل 8 گام و 44 فعالیت میباشند. مرحله بعدی پژوهش بکارگیری چارچوب ارائه شده در میدان عمل و بررسی آثار آن است. به همین منظور چارچوب تایید شده توسط خبرگان، در پژوهشگاه صنعت نفت به صورت مطالعه موردی انجام گرفت که نتایج بسیار مفید و کارایی را به همراه داشت؛ بطوریکه با انجام این چارچوب، تجارب مدیریتی طرحهای منتخب در این سازمان، در قالب 10 مقوله کلی و 195عنوان تجربه، شناسایی، استخراج و مستندسازی گردیده است. بر اساس اطلاعات در دسترس محقق، چارچوب ارائه شده در این تحقیق میتواند اولین چارچوب جامع در زمینهی شناسایی و مستندسازی تجارب باشد که با نگاهی فرآیندی و کاربردی به این مقوله نگریسته است و قابلیت اجرا در سازمانها و نهادهای مختلف را دارا میباشد.
- Abstract
- One of the main issues in organizations that leads to major challenges and usually results in extra expenditures is recurring mistakes. Although mistakes are not ultimately preventable and they may occur in different organizational level but this is unacceptable when it occurs in the management level. Like any other event, this also definitely can be rooted back to many reasons, but one significantly more important reason for the occurrence of this matter is the lack of documentation of managers’ experiences in these organizations. Experience can be considered a kind of tacit knowledge. Documenting the experience of managers (and leaders) in an organization -which is part of their tacit knowledge- will prevent the organization from losing priceless knowledge and will result in the transition of knowledge from one experienced manager to a younger and less experienced manager. This process will ultimately lead to the decrease of knowledge loss and reduction of expenses related to it. It can also be said that the documentation of managers’ experiences is effective for improving the success probability of organizations and manager. Of course, one should not forget that a key step prior to documenting the knowledge and experiences is identifying these experiences. Hence, identifying, capturing and documenting managers’ knowledge must come together. Despite the importance of identifying and documenting managers’ experiences, there is no robust framework for introducing needed phases and steps for this purpose. The paper aims to introduce a new conceptual framework for indentifying and documenting the managers’ experiences. Reviewing and analyzing the literature lead to the initial conceptual framework. Then, in order to validate the developed initial framework and to finalize it, a questionnaire was applied. To the author's knowledge, this paper may be the first which introduces the comprehensive process oriented framework for identifying and documenting managerial experiences, which in addition to academic values, can also be practically implemented in organizations.