عنوان پایان‌نامه

اعتیاد به اینترنت و پیامدهای اجتماعی و روانی آن



    دانشجو در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اعتیاد به اینترنت و پیامدهای اجتماعی و روانی آن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات جوانان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4231;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48582
    تاریخ دفاع
    ۲۳ اسفند ۱۳۸۹
    دانشجو
    فاطمه امیدی
    استاد راهنما
    علیرضا محسنی تبریزی

    چکیده: اعتیادبه اینترنت موضوع نو و مسئله ایی فراگیراست که درسال های اخیر به عنوان اعتیادرفتار محور مورد توجه محققین وصاحب نظران مسائل اجتماعی قرارگرفته است. هدف انجام این مطالعه بررسی مشکل اعتیاد به اینترنت و پیامدهای اجتماعی وروانی آن درمیان کاربران جوان می باشد. این مطالعه به روش پیمایشی بر روی 385 نفر از جوانان بین سنین 18-29 سال ساکن در شهر تهران انجام شده است. در این تحقیق، ویژگی های روانشناختی و میزان اعتیاد کاربران بااستفاده از3 نوع پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ،عزت نفس روزنبرگ وپرسشنامه ی GPIUS جهت سنجش پیامدهای اجتماعی و روانی اعتیاد به اینترنت موردبررسی قرار گرفته است. طبق نتایج حاصله میانگین ساعات استفاده از اینترنت برای کاربران 17:14 ساعت در هفته می باشد که میانگین آن 2:25 ساعت در روز می باشد. 29درصد کاربران، به اینترنت اعتیاد داشته و همه آنها درجات مختلفی از رفتارهای روانی اجتماعی مانند افت تحصیلی و کاری، احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور، پرخاشگری و تعارضات بین نقشی، اجتماع گریزی، تنهایی و انزوای اجتماعی و عدم تمایل به روابط و تعاملات بین فردی را از خود نشان دادند. همچنین تمایل پسران به اینترنت شدیدتر از دختران بوده است. به طور کلی طبق نتایج بدست آمده تفاوت معناداری بین دختران و پسران در میزان اعتیاد به اینترنت،افت تحصیلی و کاری، پرخاشگری و تعارضات بین نقشی ، عدم تمایل به ارتباطات میان فردی و تنهایی و انزوای اجتماعی وجود داشته است و میزان این متغیرها در میان پسران بیشتر از دختران بوده است .اعتیاد به اینترنت در سن 25 سال در مقایسه با سایر سنین بیشتر بوده است. طبق یافته های این تحقیق جوانان ایرانی از قابلیت های ارتباطی اینترنت به طرز موثری بهره گرفته و اینترنت را مکان خوبی برای خودابرازی و ایجاد ارتباط یافته اند. چت کردن،استفاده ی علمی و آموزشی، استفاده از اینترنت به عنوان یک رسانه و چک کردن ایمیل به ترتیب دارای بیشترین تعداد کاربر می باشند. با توجه به نتایج به دست آمده، تدوین برنامه های آموزشی موثر و تلاش برای رفع مشکلات جوانان برای محدود کردن رشد اعتیاد به اینترنت در بین کاربران پیشنهاد می گردد .
    Abstract
    Internet addiction disorder (IAD) is a new subject of study that over the recent years have captured the attention of the researchers as a type of behavioral addiction. This thesis seeks to consider the problem of IAD and its consequent negative social and psychological effects. The research was carried out using the survey research method for a sample of 385 young adults (18-29 years of age) and the psychological characteristics and the level of addiction of the users were investigated to measure the negative psychological and social consequences of IAD via using three types of tests, namely Internet Addiction Test (IAT), the Rosenberg self esteem questionnaire and GPIUS test. Results show that the amount of internet usage for each case was 14 hours and 17 minutes a week and the male adults spent more hours using internet than females. 29% of the cases of the study had internet addiction and manifested various levels of social behavior problems like educational as well as job failure, the sense of incompetence to act well, aggression, role conflict, and antisocial behavior. Moreover there was a significant distinction between males and females regarding these social problems and they were higher for males than females and the most for the age 25. According to the results in this study, the Iranian young adults use internet effectively and as a site for social communication and self-expression. Most of all, they use it to chat, to email, as a media and for scientific and educational purposes. Accordingly, it is recommended that constructive educational programs are devised and the social problems faced by young adults solved to avoid consequent internet addiction disorder among them