عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه ای ارزش ویژه برندهای LG و SAMSUNG در بازار مانیتورهای LCD شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48668
- تاریخ دفاع
- ۲۳ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- پویا گموری
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- اهمیت روزافزون نام و نشان تجاری (برند) در بازاریابی به دلیل ارزشی که برای شرکت خلق میکند ما را بر آن میدارد تا نام و نشان تجاری شرکت را مدیریت کنیم. شناخت ابعاد ارزش ویژه نام و نشان تجاری به شرکتها کمک میکند تا آگاهانه برنامههای بازاریابی را تدوین و برای اجرای آنها هزینه کنند. ارزش ویژه نام و نشان تجاری شامل مجموعه ای از داراییها و تعهداتی است که در طی زمان به ارزش ارایه شده توسط کالا یا خدمات شرکت افزوده و یا از آن کسر میکند. این تحقیق با عنوان "بررسی مقایسهای ارزش ویژه برندهای الجی و سامسونگ در بازار مانیتورهای السیدی شهر تهران" با هدف بررسی عوامل پنج گانه تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند انجام گرفته است. بر اساس مدل دیوید آکر این عوامل عبارتند از (1) آگاهی از برند (2) کیفیت ادراک شده از برند (3) وفاداری به برند (4) تداعی برند و (5) سایر داراییهای برند. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی بوده و بر اساس روش تحقیق، توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مشتریان مانیتورهای السیدی در سطح شهر تهران میباشد که آشنایی کامل به مانیتورهای السیدی ساخت دو برند الجی و سامسونگ دارند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 384 عدد انتخاب شده (مومنی، ????، ???) و پرسشنامه بین این افراد توزیع شده است. دادهها و اطلاعات بدست آمده از طریق پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. فرضیات مطرح شده در این تحقیق با استفاده از آزمون مقایسه زوجی مورد بررسی قرارگرفته که نتایج آن به شرح زیر میباشد. پس از تحلیل دادههای پرسشنامه، مشخص شد از دیدگاه مشتریان، ارزش ویژه برند الجی بالاتر از ارزش ویژه برند سامسونگ در بازار مانیتورهای السیدی شهر تهران میباشد. آنچه واضح است شرکت الجی تلاش خاصی را جهت تمایز مانیتورهای السیدی خود انجام داده و نهایتاً مجموع تلاشهای این شرکت منجر به آگاهی بیشتر مشتریان از انواع مانیتورهای السیدی این شرکت، ارزیابی بالاتر آنان از کیفیت مانیتور السیدی، وفاداری بیشتر مشتریان، و تداعی قویتر آنان از برند الجی شده است. در بررسی یک به یک مولفههای ارزش ویژه نیز، شرکت الجی امتیاز بالاتری نسبت به سامسونگ بدست آورده و کلیه فرضیات تحقیق مورد
- Abstract
- ندارد