بهینه سازی سنجش اعتبار مشتریان شرکت لیزینگ ایران خودرو با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47846
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- داود امید زاده
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- بررسی های به عمل آمده بر پایه گزارش های بانک مرکزی در مورد آمار تسهیلات اعطایی و مانده مطالبات معوق چهار بانک تخصصی دولتی، هفت بانک تجاری دولتی و هشت بانک و موسسه مالی و اعتباری بخش خصوصی در سال های 1385 و 1386 نشان دهنده آن است که چهار بانک تخصصی دولتی صنعت و معدن، توسعه صادرات، مسکن و کشاورزی با رشد منفی 36 درصدی مانده مطالبات معوق در کنار رشد منفی 8/3 درصدی تسهیلات اعطایی، بهترین عملکرد را در بخش اعتبارسنجی مشتریان و در بین 19 بانک و موسسه مالی و اعتباری دولتی و خصوصی داشته اند.هفت بانک تجاری دولتی رفاه، سپه، ملت، تجارت، پست بانک، صادرات و ملی در مجموع با رشد 3/33 درصدی تسهیلات اعطایی و 5/25 درصدی مانده مطالبات معوق در رتبه دوم عملکرد بانک های کشور در بخش اعتبارسنجی مشتریان قرار دارند. در همین راستا یکی از بزرگترین معضلات شرکت لیزینگ ایران خودرو همانند سایر بانکهای کشور و شرکتهای لیزینگ ، اعتبار سنجی مشتریان جهت تخصیص وام یا تسهیلات لیزینگ می باشد و بنابراین ارزیابی و انتخاب بهترین شیوه های اعتبار سنجی با هدف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی با اعتبار مناسب بمنظور حداقل سازی مطالبات معوق بعنوان پایان نامه ارائه می گردد. در عصر حاضر اگرچه قدرت کامپیوترها در ذخیره، بازیابی اطلاعات و اتوماسیون اداری ،..... غیر قابل انکار است، اما همچنان مواردی وجود دارد که انسان ناچار است خودش کارها را انجام دهد. مغز انسان به مرور زمان با مشاهده توالی رفتارهای سیستم و گاه آزمایش نتیجه ای که بر اثر دستکاری یکی از اجزای سیستم به دست می آید تا حدی می تواند عادتهای سیستم را شناسایی کند . این روند یادگیری بر اثر مشاهده مثالهای متنوع از سیستم ، به کسب تجربه منجر می شود. در چنین سیستمهایی مغز قادر به تجزیه و تحلیل داخلی سیستم نیست و تنها با توجه به رفتارهای خارجی، عملکرد داخلی سیستم را تخمین می زند و عکس العملهای آن را پیش بینی می کند. در این مقاله پس از معرفی اجمالی شبکه های عصبی ، ارتباط وسهم آن ها در تصمیم گیری در حوزه تجارت وکسب وکار مورد بررسی قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مناسب جهت بررسی رفتار اعتباری مشتریان تسهیلات با استفاده از شبکه های عصبی جهت رتبه بندی اعتباری شکل گرفته است. به دنبال این هدف ابتدا عوامل مهم تاثیر گذار بر رفتار اعتباری مشتریان شناسایی
- Abstract
- ندارد