عنوان پایاننامه
ارتباط بین ابعاد کمال گرایی ورزشی اجرای تکلیف تمرینی در دانش آموزان دبیرستان تربیت بدنی
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 809;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48650
- تاریخ دفاع
- ۲۱ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- سمیرا جاویدی
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- متخصصین علوم ورزشی بر این باورند که عملکرد مطلوب یک ورزشکار متأثر از عوامل شخصیتی و موقعیتی فرد می باشد. از سازه های روانشناختی که اخیرا مورد توجه روانشناسان ورزشی قرار گرفته است کمال گرایی است. اینکه کمال گرایی با اجرا رابطه دارد همواره مورد سوال بوده است. در حالیکه برخی تحقیقات کمال گرایی را از ویژگی های ورزشکاران نخبه و کمک کننده اجرا می دانند، تحقیقات دیگر به کمال گرایی به عنوان یک ویژگی نابهنجار که بیشتر آسیب زننده به عملکرد است نگریسته اند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط ابعاد کمال گرایی ورزشی و اجرای یک تکلیف تمرینی جدید در دانش آموزان ورزشکار بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه ی آماری دانش آموزان ورزشکار دختر پایه های دوم و سوم دبیرستان تربیت بدنی منطقه 5 تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، توان آزمون 80 درصد و اطمینان 95 درصد، 110 نفر، نمونه ی آماری پژوهش حاضر را تشکیل داده و میانگین سن این ورزشکاران 23/16 (92/0= St)بود. از پرسشنامه کمال گرایی ورزشی دان و همکاران (2006) جهت سنجش کمال گرایی ورزشکاران استفاده شد. عملکرد ورزشی آنها نیز با اجرای یک تکلیف تمرینی جدید مورد سنجش قرار گرفت. جهت تعیین ارتباط خرده مقیاس های کمال گرایی و اجرای تکلیف تمرینی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین کمال گرایی ورزشی و خرده مقیاس های آن با اجرای تکلیف تمرینی در دانش آموزان ورزشکار ارتباطی مثبت و معنی دار وجود دارد.
- Abstract
- Perfectionism is a psychological factor that has recently received attention from psychologists, which according to the results of studies, has substantial role in facilitating or weakening athletic performance. The aim of research is to study the relationship between athletic perfectionism aspects and performance in a new training task in high school student athletes. Research method is descriptive and correlation. Research population includes high school student athletes. Based on random sampling, test power 80%, reliability of 95%, 110 high school student athletes (M age=16/23 years ;SD=0/92), made research population. Questionnaire of athletic perfectionism Dunn, et al (2006) was used for evaluation of perfectionism of athletes and did a new training task. To determine the relationship between perfectionism and performance, Pearson correlation coefficient was used. Findings of the present research showed that there was meaningfully positive relationship between athletic perfectionism aspects and performance in a new training task in high school student athletes.