طراحی وسیله ای جهت صرف غذای گرم خارج از منزل با توجه به طراحی احساس گرا واهمیت رنگ در طراحی محصول
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7424;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38362;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 2447
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- صدف رستم خانی
- استاد راهنما
- یاسمن خداداده
- چکیده
- پیشرفت تکنولوژی و در پی آن تغییر رویه ی زندگی، موجب طراحی محصولات به شیوه ای متفاوت با قبل جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان شده است. از مهم ترین این نیازها، نیاز به شادی، لذت و خوشنودی است. طراحی محصول با توجه به رویکرد طراحی احساس گرا، به کاربر احساساتی نظیر لذت و شادی داده و از این طریق موفقیت محصول را تضمین می نماید. با توجه به این مهم، در پروژه ی حاضر ابتدا طراحی احساس گرا و عناصر آن مورد مطالعه قرار گرفت. با آگاهی از میزان اهمیت احساسات و همچنین جایگاه مهم رنگ در طراحی محصول، مطالعه ی موردی به منظور شناسایی سلیقه ی جوانان ایرانی در خصوص رنگ صورت گرفت. به کمک پرسشنامه، سلیقه ی 85 جوان ایرانی بین 20 تا 30 سال، اعم از زن و مرد، نسبت به رنگ جمع آوری و اطلاعات به دست آمده به روش های آماری تحلیل گردید. نتایج به دست آمده، بیانگر سلیقه ی کلی جوانان ایرانی در خصوص رنگ و همچنین احساسات آنان نسبت به رنگ های گوناگون است. با طی پروسه ی کامل طراحی که مهم ترین محور آن، یافتن تکنولوژی حرارتی مناسبی برای محصول پروژه بود، تمامی محدودیت ها و دستورالعمل های طراحی مشخص شدند. با انجام مطالعه ی موردی دیگری که حدوداً 300 دانشجو طی آن مورد مطالعه قرار گرفتند، گروه های مختلف دانشجویان ایرانی به لحاظ سلیقه و تیپ ظاهری مشخص شدند. نتیجه ی این مطالعه، به دست آمدن سه گروه مختلف با ظاهرهای متفاوتی به لحاظ نحوه ی لباس پوشیدن، فرم و رنگ کیف، کفش و وسائل همراهشان بود. دو مطالعه ی موردی فوق الذکر و توجه به تمامی دستورالعمل های طراحی، سرانجام موجب انتخاب طرحی از بین تمامی طرح های روند ایده پردازی گردید. نمود رویکرد طراحی احساس گرا در محصول پروژه ی حاضر، بیش از همه در کارکرد محصول قابل مشاهده است. با وجود سیستم حرارتی ساده، سبک و با سرعت عمل بالا، محصول طراحی شده احساساتی نظیر شگفتی و لذت استفاده را در حین تعامل با محصول ایجاد خواهد کرد. به کار بستن نتایج مطالعات موردی در انتخاب رنگ، بافت و فرم محصول، طرح نهایی را هر چه بیشتر با سلایق گروه هدف هماهنگ ساخته و با تحریک حواس کاربر، احساسات مثبتی از قبیل شادی، رضایت و افزایش اشتها را در طراحی وسیله ای جهت صرف غذا، به همراه خواهد داشت.
- Abstract
- Abstract: The advancement in technology and inevitable shifts in patterns of life would lead to the design of new products in order to satisfy costumers’ needs. Happiness, feel of enjoyment and content are among those needs. However, the design of the product which is based on emotional design will make the costumers feel satisfied; so through that it can guarantee success of products in future. This project first tried to investigate on the concept of emotional design and its elements; so based on the importance of emotions and colors in product design, a case study is conducted in order to get acquainted with the Iranian youngsters’ preferences about colors. To do so a questionnaire is made for purpose of gathering information about different types of colors which are admired by 85 Iranian males and females between 20 and 30 years of age and the analysis was done through some statistical procedures. In the process of designing in which identifying a useful heating technology is an important element, all the instructions and limitations for designing where specified. Another case study was conducted in which the appearance and preference of 300 university students where under investigation. In the result section three groups could be found with several ways of clothing, forms and colors of their shoes, bags and other belongings. Finally, investigating on the two case studies which introduced above and paying attention to all designing instructions led to selection of one appropriate design among all other design phases. The concept of emotional design can be observed easily in the function of the product. In spite of having a simple, light and fast heating system, the product will raise feel of enjoy and amazement among costumers. Taking advantage of the case studies about color, form and construction of the product, the final design of the lunchbox includes the preferences of target group and it stimulates costumer’s feel of happiness, satisfaction and it also raises his/her appetite. Keywords: Emotional Design, Product Design, Color