عنوان پایان‌نامه

عوامل موثر بر وفاداری هواداران به برند باشگاههای پر طرفدار لیگ حرفه ای فوتبال ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "عوامل موثر بر وفاداری هواداران به برند باشگاههای پر طرفدار لیگ حرفه ای فوتبال ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 786;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47664
    تاریخ دفاع
    ۱۱ اسفند ۱۳۸۹

    امروزه در دنیا باشگاه های ورزشی به دنبال جذب هر چه بیشتر تماشاگران به سمت تیم های خود می باشند. زیرا این تماشاگران هستند که با حضور خود در استادیوم های ورزشی و حمایت از تیم های محبوب خود باعث می شوند که سودهای اقتصادی به سمت باشگاه ها جریان پیدا کند. از آنجایی که هواداران وفادار باشگاه بیشترین درصد خرید بلیط مسابقات تیم های ورزشی و خرید لوازم مرتبط با باشگاه ها را به خود اختصاص می دهند لذا امروزه مدیران بازاریابی باشگاه ها به دنبال شناسایی عوامل موثر بر وفاداری هواداران و تقویت آنها می باشند تا از این طریق بتوانند هرچه بیشتر برای باشگاه سود آوری داشته باشند. این تحقیق با عنوان عوامل موثر بر وفاداری هواداران به برند باشگاه های پرطرفدار لیگ حرفه ای فوتبال ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی می باشد که به صورت میدانی انجام گرفت و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه گلادن و فانک (2002) استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مربوطه تعیین و علاوه بر این با استفاده از تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایای آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (p=0.748) به دست آمد که قابل قبول بود. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان برای هواداران هر یک از سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز 387 نفر بود که در مجموع 1161 نفر بود که به صورت تصادفی ساده در بین تماشاگران در دو استادیوم آزادی و یادگار امام تبریز انتخاب شدند و داده ها از میان آنها جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی، کلمو گروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که از عوامل جمعیت شناختی دو عامل سن و وضعیت تاهل افراد بر وفاداری آنها تاثیر منفی دارد. از عوامل ویژگی های تداعی برند سه عامل سرمربی، مدیریت و نشان تاثیر مثبت بر وفاداری دارند. از مزایای تداعی برند عامل های گریز و هویت هواداران تاثیر مثبت و پذیرش توسط گروه همسالان تاثیر منفی بر وفاداری دارندو از عوامل نگرش تداعی برند دو عامل اهمیت و دانش تاثیر مثبتی بر وفاداری هواداران به برند باشگاه داشتند. در پایان نیز پیشنهاداتی برای افزایش وفاداری هواداران و همچنین پیشنهاداتی برای انجام تحقیقات آینده بیان شد
    Abstract
    This days sports club in the world effort to attract more spectators towards their teams. Because this spectators with their attendance in the stadiums support their teams and bring economical benefits for their teams. Cause fan loyalty have more percent of people who buy the ticket of matches and purchasing of the team so the marketing managers of the clubs try to recognize this factor that influence the fans loyalty until they can bring more economical benefits for their clubs. This study accomplished with the title "factors influencing fans brand loyalty toward the brand of their team in premiere football league of IRAN". This study was descriptive bit a survey study that accomplish in field study. In this study used Gladden and Funk's (2002) questionnaire for collecting data. Validity of this questionnaire resulted by to survey from professors that they were expert at this field and Factor Analyze too. Reliability was resulted by Cronbach's Alfa (p=0/748). Morgan's table was used for sampling that for each team Piroozi, Esteghlal and Teraktor sazi 378 people was collected as sample, overall sample was 1161 and Simple random method was used for this study. Samples was people whom attendance in Azadi stadium in Tehran and Yadegar Emam stadium in Tabriz. Data collected from them. Result showed that age and married statues had a negative influence on fan's loyalty. In attribute factor's head coach, manager and logo had a positive influence on fan's loyalty. In benefit factor's escape and fan identification had a positive and peer group acceptance had a negative influence on fan's loyalty. In attitude factor's important and knowledge had a positive influence on fan's loyalty. Finally this study suggest some suggestion for future studies.