عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین توانایی معلمان در تفکر انتقادی و کارآمدی آن ها



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین توانایی معلمان در تفکر انتقادی و کارآمدی آن ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1457/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48020
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اسفند ۱۳۸۹

    چکیده در این تحقیق رابطه بین توانایی معلمان در تفکر نقادانه و درک آن ها از کارامدیشان در تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور سه سوال مطرح شد. هدف این سوالات بررسی این است که آیا رابطه ای بین خودباوری معلمان از کارامدیشان و توانایی آن ها در تفکر نقادانه وجود دارد، آیا رابطه ای بین مولفه های تفکر نقادانه و خودباوری کارامدی وجود دارد، و آیا رابطه ایی بن زیر مولفه های تفکر نقادانه و خودباوری کارامدی وجود دارد. چهل و یک معلم در این تحقیق شرکت کردند. نمره ی تفکر نقادانه آن ها از طریق تست مهارت های تفکر نقادانه کالیفرنیا و میزان خودباوری کارامدیشان از طریق پرسشنامه خودباوری کارامدی اندازه گیری شد. برای بررسی سوالات از تحلیل همبستگی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین دو متغیر مورد مطالعه رابطه منفی وجود دارد، در نتیجه فرضیه هایی که برای پاسخ دادن به سوالات طرح شده بودند رد شدند. بنابر رابطه منفی بین توانایی در تفکر نقادانه و خودباوری کارامدی، اینگونه میتوان برداشت کرد که تفکر نقادانه فاکتور تعیین کننده ای برای موفقیت معلمان، حداقل در آموزش زبان عمومی، نسیت. ولی این بدان معنا نیست که این فاکتور باید به کلی نادیده گرفته شود. همانگونه که کوماراوادیولو (2006) ادعا کرده است یکی از اهداف پست متود تربیت کردن معلمان خودمحوریست که در کلاس نقش یک محقق را هم دارند. برای رسیدن به این هدف توانایی تفکر نقادانه مهم است اما تنها عامل نیست. در واقع یک معلم برای این که بتواند موفق باشد باید بتواند کلاس را اداره کند، دانش آموزان را بیش از پیش در یادگیری مشارکت دهد، و از تکنیک های متفاوت و متناسبی در کلاس استفاده کند. این سه فاکتور مولفه های خودباوری کارامدی معلمان هستند. در پرسشنامه ی مربوط به این متغییر دو سوال در ارتباط با تفکر نقادانه وجود دارد که حاکی از اهمیت این متغییر است. بر این اساس اینگونه به نظر میرسد که توانایی تفکر نقادانه برای معلمان در حدی نیاز است که بتوانند کار خود را ارزیابی و در مورد آن فکر کنند نه به اندازه ای که تست کالیفرنیا اندازه می گیرد.
    Abstract
    In this study the relationship between teachers’ critical thinking abilities and their sense of efficacy was investigated. To this end, three questions were raised. These questions were intended to determine whether there was a relationship between teachers’ critical thinking abilities and their teaching sense of efficacy, whether there was a relationship between the different components of critical thinking and teachers’ sense of efficacy, and whether there was a relationship between the different components of critical thinking and those of teachers’ sense of efficacy. Forty-one teachers were selected as the participants in the study. Their critical thinking scores were calculated through the California Critical Thinking Skills Test Form B and their sense of efficacy was measured by the Teachers’ Sense of Efficacy Scale. Correlational analyses were run to investigate the questions. The results revealed a negative relationship between these two variables and their components; therefore, all the three hypotheses formulated to find answers to the questions in the study were rejected. Because of the negative correlation between critical thinking and teachers’ sense of efficacy, it can be contended that critical thinking is not a determining factor in teachers’ success at least for teaching general English. However, it does not mean that it should be ignored completely; as Kumaravadivelu (2006) claims one of the aims of postmethod pedagogy is to train autonomous teachers acting like researchers in the class. To get to this end critical thinking is important but not the only factor. In fact in order to be successful, teachers should be able to establish classroom management, foster students’ engagement, and use appropriate and diversified instructional strategies which are the three components of teachers’ sense of efficacy. However, in this questionnaire there are two questions related to teachers’ ability to think critically, which shows the importance of critical thinking skills for teachers. It seems that critical thinking abilities are necessary for teachers to the extent to which they need it to be able to reflect on their teaching and make appropriate selections as to the instructional strategies they want to use in the classroom not to the extent that California Critical Thinking Skills Test measures.