عنوان پایان‌نامه

اسلام اروپایی: پاسخی بر چالش فرهنگی ت هویتی در اروپای غربی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اسلام اروپایی: پاسخی بر چالش فرهنگی ت هویتی در اروپای غربی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2801;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49339
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اسفند ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    محمدرضا مجیدی

    در دهه های اخیر افزایش وزن جمعیتی مسلمانان در جوامع اروپای غربی، اذهان را متوجه تمایزات فرهنگی ـ هویتی آن ها از سایر شهروندان این جوامع، نموده است. گرچه این روند به طور مستمر ادامه داشته اما وقوع حادثه یازده سپتامبر و حوادث متعاقب آن بر اهمیت موضوع افزوده است و به گونه‌ای تمایزات فرهنگی مسلمانان اروپایی را به انفکاک هویتی سوق داده است. در فضای مبارزه با تروریزم، تلقی ناپسند «خرده فرهنگ آشوب ساز» از اسلام، هویت جویی مسلمانان اروپایی را در پی داشت. گرچه مسلمانان جوامع اروپایی به لحاظ نژادی، اقتصادی و مذهبی تمایزاتی از سایر شهروندان اروپای غربی داشتند اما امواج اسلام هراسی این تفاوت های فرهنگی را به چالش هویتی تبدیل کرده است. مسئله اسلام هراسی که خود را در اشکال طرد و تبعیض و خشونت و پیش داوری و با ریشه های دو گرایش سیاسی متفاوت و نه لزوماً متضاد نئومحافظه کاری و لیبرالی، نشان می دهد از اصلی ترین مسائل اروپای امروز است.از سوی دیگر، دولت های اروپایی در مواجهه با چالش هویتی ـ فرهنگی در کشورهای اروپای غربی، راهکارهای گوناگونی را در نظر گرفته و سیاست های متفاوتی را اتخاذ کرده اند، از آن جمله «اسلام اروپایی» به عنوان راه حلی برای کاهش تنش در جوامع داخلی اروپا پیشنهاد شده است. این مفهوم از طرف گروهی از متفکران مسلمان اروپایی، اسلام شناسان غربی ومسؤلین حکومتی ترویج می شود. مؤلفه مفهومی اصلی «اسلام اروپایی» عبارت است از باز تعریف تفسیری از اسلام که با ارزش های اروپایی در تضاد نباشد. اسلام اروپایی دلالت بر گرایش لیبرال و سکولار از اسلام در اروپا دارد که با ارزش های اروپایی هماهنگی دارد. این تحقیق با تبیین وجوه چالش فرهنگی ـ هویتی مسلمانان در اروپای غربی ، نقطه تمرکز خود را به شناخت و بررسی مفهوم اسلام اروپایی در آثار مکتوب مروجان شناخته شده آن قرار داده است و سپس به نقد و سنجش روایی و کارایی این مفهوم با توجه به واقعیات جاری در اروپای غربی پرداخته است.
    Abstract
    Abstract An increase in the Muslims’ population weight in western European societies in recent decades has drawn the attentions into the fact that they different from other citizens of these societies in culture and identity. Although, this process has constantly been running, September 11 and the aftermaths contributed to the importance of this matter, so that cultural differences of European Muslims have paved the way for their identity separatism. In the atmosphere of attempting to end terrorism, the erroneous views toward Islam as a “riotous subculture” have made Muslims struggle to seek for their own identity. Muslims of European societies are indisputably different from their western European citizens in race, economy, and religion, but Islamophobic waves have changed these cultural differences into identity challenges. Protruded as rejection, discrimination, violence, and prejudgement and rooted in two different, but not necessarily opposite neoconservative and liberal, political inclinations, Islamophobia is one of the major issues of the present-day Europe. On the other hand, European governments have taken a variety of measures and a mixture of policies in confronting identity-cultural challenges in western European countries, among which “Euro-Islam” has been suggested as a guideline to lessen the tensions in European societies. This concept is proliferated by a cluster of European Muslim thinkers, western Islamologists, and governmental heads. The main concept of “Euro-Islam” includes a redefinition of Islam which is not in contrast with European values and norms. Euro-Islam is a liberal and secular interpretation of Islam which is fully compatible with European values. Undertaking to explicate different aspects of cultural-identity challenge of Muslims in the Western Europe, this study aims to have a focus on identifying and investigating the concept of “Euro-Islam” in the works of its well-known propagators and, then, criticize and evaluate its narratology and efficiency according to current verities of Western Europe.