عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای ارای علامه طبا طبایی و جان فنینرگ در باره ی مساله شر



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه ای ارای علامه طبا طبایی و جان فنینرگ در باره ی مساله شر" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1975ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51023
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۰
    دانشجو
    زینب زرگوشی
    استاد راهنما
    عبدالرسول کشفی

    چکیده مسأله شر که بر طبق آن وجود شرور در تعارض ظاهری با سه صفت علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواه مطلق بودن اوست، یکی از موضوعات مهم در فلسفه دین است که مورد بررسی اندیشمندان بسیاری قرار گرفته است. جان فینبرگ مسأله شر را تنها دارای یک صورت نمی¬داند، بلکه او شر را به دو مسأله فلسفی ? کلامی و مسأله دینی تقسیم میکند و مسأله فلسفی? کلامی را نیز دارای دو صورت منطقی و قرینه¬ای می-داند. مسأله فلسفی? کلامی نیازمند پاسخ¬های عقلانی است، اما مسئله دینی نیازمند توجه و مراقبت معنوی است. او بر اساس دیدگاه¬های خود درباره اختیار و نظریات اخلاقی به مسأله شر اخلاقی پاسخ می¬گوید. فینبرگ بر اساس نظریه هبوط و نظم طبیعی به بررسی مسأله شر طبیعی می¬پردازد. او به مسأله قرینه¬ای، با توجه به ماهیت استدلالات استقرایی و احتمالاتی و هم¬چنین محدودیت¬های دانش بشر، پاسخ می¬دهد و در مورد مسأله دینی ارائه فواید و نتایج مثبت رنج می¬پردازد. پاسخ¬های علامه طباطبایی به مسأله شر به دو دسته تقسیم می¬شوند، دسته اول با عدمی دانستن شر، رویکردی تبرئه¬گرایانه دارند اما دسته دوم به توجیه شر می¬پردازند. از وجوه اشتراک دو اندیشمند این است که هر دو وجود خداوند، قدرت مطلق او، عدل و خیرخواه بودن او را اصل مسلم گرفته و با این مبانی به تحلیل مسأله پپرداخته¬اند و از وجوه افتراق آن¬ها مسأله بهترین جهان ممکن، سرشت انسان و نظریات اخلاقی است. واژگان کلیدی جان فینبرگ، علامه طباطبایی، مسأله شر، مسأله منطقی شر، مسأله قرینه¬ای شر، مسأله دینی شر، بهترین جهان ممکن
    Abstract
    Abstract The problem of Evil According to which the existence of evils are in apparent contradiction with three divine attributes namely omniscience,omnipotence and omnibenevolence is one of the major issues in philosophy of religion which has been studied by many scholars. John Feinberg does not consider the problem of evil in one dimension only, but he divides the evil into two philosophical ? theological and religious problems and also holds that philosophical ? theological problem has two forms: the logical and the evidential. Philosophical ? theological problem requires intellectual answers, but religious problem needs pastoral care. He responses to the moral problem of evil according to his views about free will and ethical theories. Feinberg deals with the natural problem of evil according to the theory of fall and natural order. He responses to the evidential problem with respect to the nature of inductive and probability arguments and also the limits of human knowledge. And about religious problem deals with benefits and results of suffering. Allame Tabatabaei’s responses to the problem of evil are divided into two categories: the first considering the evil as privation of good, the second having acquittal approach to the evil, But the latter, deals with justification of evil. One thing that both of them have in common is the postulation of God’s existence and his omnipotence, justice and benevolence and on this basis they analyze the problem. Some aspects that their views differ are the best possible world, Human nature and ethical theories. Keywords: John Feinberg, Allame Tabatabaei, The Problem of Evil, The Logical Problem of Evil, The Evidential Problem of Evil, The Religious Problem of Evil, The Best Possible World.