عنوان پایان‌نامه

بررسی آیات الاحکام قصاص از دیدگاه مذاهب اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی آیات الاحکام قصاص از دیدگاه مذاهب اسلامی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1974ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50827
    تاریخ دفاع
    ۲۸ آذر ۱۳۹۰

    چکیده مراد از قصاص پی گیری و دنبال نمودن اثر جنایت است، به گونه‏ای که قصاص کننده عین عمل جانی را در قتل عمدی، قطع عضو و جرح عمدی نسبت به او انجام دهد.اصل مقابله به مثل و قصاص به موجب آیات محکم و متقن قرآن کریم مانند آیات 178 و 179 بقره و 45 مائده و ... و روایات شریفه¬ی معصومین علیهم السلام ثابت گردیده است، همچنان که سیره ی نبیّ اکرم(ص) و امیرالمؤمنین (ع) بر آن دلالت دارد.آیات قرآن هدف از قصاص را حفظ حیات جامعه¬ی انسانی دانسته و بر رعایت عدالت و مماثله در آن تأکید دارند. قرآن کریم در راستای اجرای عدالت، شرایطی نیز برای قصاص قرار داده است که از آن جمله: قصاص بنده در برابر بنده، و آزاد در برابر آزاد، و زن در مقابل زن می باشد؛ بسیاری از فقهای مذاهب اسلامی، با استناد به آیات، این موارد را شرط اجرای قصاص دانسته اند، ولی برخی همچون ابوحنیفه فرقی بین آزاد و بنده و ... قائل نشده و بین آن ها قصاص را جاری دانسته است. همچنین قرآن کریم، در قصاص کمتر از نفس، مانند: چشم و گوش یا شجاج و جراحات، شرط دیگری اضافه کرده که عبارتست از:شرط مماثله دو عضو؛ که از لحاظ اصلی و سالم بودن و محل و اندازه، مساوی باشند. علاوه بر این، قرآن کریم مسأله انواع قتل را مطرح نموده و به بحث قصاص یا عفو و دیه پیرامون آنها پرداخته است که فقهای مذاهب اسلامی با استناد به آیات قرآن و روایات به دسته بندی انواع قتل به عمد و شبه عمد و خطای محض اقدام نموده اند که بین آنها در این تقسیم بندی، و کفاره و عفو و دیه در انواع قتل مطرح شده، اختلافاتی وجود دارد.این اختلافات تا جایی هست که حتی بین پیروان یک مذهب خاص نیز بحث های زیادی بوجود آمده است.برخی قتل شبه عمد را قبول نکرده و برخی قسم چهارمی به آنها اضافه نموده اند.برخی حکم اصلی در قتل عمد را قصاص دانسته و برخی دیگر ولیّ دم را بین قصاص و عفو و دیه مخیّر نموده اند. کلمات کلیدی: آیات الاحکام، قصاص، مذاهب اسلامی، قتل، جرح، قطع عضو، عفو و دیه
    Abstract
    Abstract Qisas means follow-up and retribution for the crime effect, So that the person performs the same act against the criminal in deliberate murder, mutilation and intentional injury.The principle of retaliation and retribution to the firm and strong verses As the Holy Quran Baqara verses 178 and 179 and 45 Maedeh and ... And an Noble tradition infallible PBUH has been fixed, the Sire of the Prophet (PBUH) and Ali (AS) it implies. Verses of the Quran as retribution protect human life and society of justice and Equality in its focus. Quran in line with justice, the situation is put to Qisas, such as the slave against slave, free against free , female against female. Many Islamic religious scholars, citing verses, these conditions have been associated with the Qisas, but some, such as Abu Hanife believes no distinction between free and slave and Qisas runs between them. Also The Quran in the limbs Qisas, such as eyes and ears or Wounds and injuries, adding that another condition is the following: Equality of two members, the terms of the original and intact, and the location and size, are equal. Furthermore, the Quran and raised the issue of the murder of all kinds to talk about retribution or Blood money they paid for Pardon and the Islamic religious scholars, citing Quranic verses and hadith to classify the types of deliberate intent to kill and take action as soon as the error have between them in this division, and the atonement and forgiveness and Blood money made in murder of all kinds, there are differences.The differences between the followers of a religion, even to the point that a lot of discussion has occurred. Some quasi-intentional murder and did not accept some types are being added to the fourth. Some of the original verdict in the murder as retribution and others, but the tail between retribution and forgiveness and have acted Blood money. Keywords: verses of religious law, retaliation, Islamic religion, kill, maim, mutilate, and Amnesty and b