بررسی فقهی حقوقی اختیارات حاکم در تعزیزات
- رشته تحصیلی
- فقه و مبانی حقو ق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1995ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51035
- تاریخ دفاع
- ۲۶ آذر ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیف اله احدی
- استاد راهنما
- عابدین مومنی
- چکیده
- در دین مقدس اسلام¬، گسترده¬ترین احکام کیفری را تعزیرات تشکیل می¬دهد در این نوع مجازات اندازه، نوع و چگونگی آن به خاطر مصالح چندی معین نشده¬؛ بلکه تعیین کم و کیف آن بر عهده¬ی حاکم شرع گذاشته شده است و در این مسأله میان حاکم معصوم¬(ع¬) و حاکم فقیه جامع-الشرایط هیچ فرقی وجود ندارد¬؛ چرا¬که تمام اختیارات حکومتی معصوم¬(ع) در زمان غیبت¬ به فقیه جامع¬الشرایط داده شده است و بر او لازم است بر اساس مصلحت و مشورت با متخصصانِ امر، تصمیم¬گیری نماید و مختار است علاوه بر معاصی شرعی، در أعمال مفسده¬زا نیز که در زمان شارع وجود نداشته و بلکه بر اثر پیشرفته¬تر شدن جوامع و گسترده¬تر شدن روابط¬، رایج شده است، مجازات¬هایی را مقرر دارد¬، لکن با توجه به اصل برائت و قاعده¬ی قبح عقاب بلا بیان، لازم است این أعمال ممنوعه، ابتدا در قانون به عنوان جرم شناخته شوند و پس از آن متخلفین مستحق مجازات گردند. از نظر اکثر فقهای اهل سنت، حاکم در تعیین نوع و مقدار تعزیر مبسوط¬الید است و در صورت مصلحت دانستن می¬تواند قتل، ضرب با تازیانه، حبس، جریمه¬ی مالی، تهدید، تشهیر، تبعید، هجر، وعظ و توبیخ را به عنوان مجازات تعزیری تجویز کند. در فقه امامیه نیز در جرایم هم¬سنخ با جرایم حدی، بر اساس قاعده¬ی¬«التعزیرُ بما دونَ الحدِّ» لازم است میزان مجازات تعزیر کمتر از مجازات حد باشد¬، ¬اما این قاعده نسبت به جرایم غیر هم¬سنخ و نوظهور اطلاق نداشته و بر اساس قاعده¬ی «¬التعزیرُ بما یراه الحاکمُ¬»¬ و با توجه به اطلاق مفهوم تعزیر و نیز اطلاق ادله¬ی ولایت فقیه جامع¬الشرایط¬، حاکم می¬تواند از باب رعایت مصلحت فرد و جامعه، ریشه¬کن کردن فساد از زمین و نهی¬ از¬ منکر، مجازات¬های سنگین¬تری نیز إعمال کند و علّت ذکر تازیانه در بیشتر موارد به لحاظ عرف غالب در زمان شارع بوده است. کلید¬واژه¬ها: تعزیر، حاکم، اختیار داشتن، مجازات و مصلحت.
- Abstract
- Abstract In holy Islam, the ta'zirat forms the most extensive criminal sentences in this type of penalty, the size, type and how it hasn't been determined for several materials; but the determination of quality and quantity of that has been set for the king of Sharia. In this issue between the innocent hakim (AS) and the clerical regime Comprehensive Alshrayt is no difference. Because all the ruling powers of the innocent in the absence of innocent Leader is given to comprehensive Alshrayt Faqih and he must be based on interest and consult with experts to decide and is autonomous In addition to the Shar?ii sins, In corrupt practices as a lawyer when there isn't and but the more advanced societies and the wider relations, Is common, he will punish those, but whereas "the presumption of innocence" and "the rule of Penalty without the previous rule is ugly", it is necessary The prohibited acts, first recognized in law as a crime and the offenders are deserving of punishment. The majority of Sunni scholars, in determining the type and amount of ta'zir are free, and if it deems appropriate he can given murder, assault with a whip, imprisonment, financial fines, threats, Tshhyr, exile, Hjr, preaching and talking as Ta'ziri sentence. In Amamyh jurisprudence In Ta'ziri crimes such as Haddi crimes, based on the principle of " Ta'zir including without limitation" it is necessary that the amount of the penalty is less than Haddi punishment، But this rule does not apply to offenses other than the type and emerging Based on the principle " Ta'zir, as it deems Alhakem" whereas be extended Ta'zir concept and be extended leadership reasons of comprehensive Alshrayt Faqih, The Hakim can observe the interest of the individual and society, to eradicate corruption from the land and denying sins, also impose stiffer penalties and In most cases the cause of the scourge of the lawgiver is the dominant norm. Key words: Ta'zir, Hakim, authority, penalties and interes