عنوان پایان‌نامه

ساخت و بررسی نانو ساختارهای (اکسید ) فلزی برای گوگرد زدایی سوخت ها در شرایط ملایم



    دانشجو در تاریخ ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ساخت و بررسی نانو ساختارهای (اکسید ) فلزی برای گوگرد زدایی سوخت ها در شرایط ملایم" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 995.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48016
    تاریخ دفاع
    ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

    مطابق استانداردهای جهانی، گوگرد موجود در سوخت های مورد ایکی از آلایندگستفاده در صنعت مهمترین منابع حمل و نقل بعنوان ی، باید به حدود ppmw 10 در سال2010 کاهش یابد و این در حالیست که بسیاری از پالایشگاه های پیشرفته سوخت هایی با میزان گوگرد بیش از ppmw 500 تولید می کنند. نانوکاتالیست های مورد استفاده در این تحقیق شامل نسبت های متفاوت نیکل و مس بر پایه گاما- آلومینا با میزان بارگذاری10% وزنی فلز می باشند، که به روش تلقیح خشک تهیه شده اند. برای تعیین مشخصات نانوکاتالیست ها نیز از تست های TPR،XRD ،BET ، ICP، FESEM استفاده شده است. در این پروژه، گوگردزدایی مدل سوخت دیزل که شامل دی بنزوتیوفن در حلال هگزادکان با میزان ppmw 250 گوگرد می باشد، در شرایط عملیاتی ملایم و بدون حضور هیدروژن انجام شده است. اثر عوامل مختلفی نظیر نسبت نیکل به مس در کاتالیست، دمای احیا کاتالیست، دمای واکنش، نسبت کاتالیست به خوراک، گزینش پذیری در حضور ترکیبات آروماتیکی و بازیابی کاتالیست مورد بررسی قرار گرفته است. با افزایش نسبت نیکل به مس در دمای احیا °C450، فعالیت کاتالیست افزایش می یابد. در حالیکه برای دمای احیا °C275، فعالیت کاتالیست با افزایش نسبت مس به نیکل تا نسبت سه به یک افزایش و برای کاتالیستی که فقط حاوی مس می باشد، کاهش می یابد. افزودن مس به کاتالیست های نیکل، باعث تغییرگزینش پذیری کاتالیست به ترکیبات گوگردی در حضور آروماتیک ها، افزایش فعالیت کاتالیست در دماهای کمتر و بازیابی بهتر کاتالیست های مصرف شده در شرایط فعالسازی اولیه می شود. نتایج بدست آمده بیانگر افزایش فعالیت کاتالیست ها با افزایش دمای واکنش است.
    Abstract
    According to the international standards, the sulfur content in the transportation system fuels, as a major source of environmental contaminant, should be reduced to 10 ppmw by 2010. However most of the developed refineries produce fuels with more than 500 ppmw sulfur content. In this study, a series of nonacatalysts that contained 10 wt % metals with different nickel and copper loadings supported on gamma alumina, were synthesized via incipient wetness impregnation method. TPR, XRD, BET, ICP, FESEM were employed for characterization of the nanocatalysts. In this study, desulfurization of diesel fuel model compound which contained 250 ppmw S as dibenzothiophene in n-hexadecane was carried out at moderate operating conditions in the absence of H2. The effect of different parameters such as nickel to copper ratio, reduction temperature of the catalyst, reaction temperature, catalyst to feed ratio, selectivity to the sulfur compound in the present of aromatic compounds, and regeneration of used catalyst were investigated. For catalysts which reduced at 450oC, the catalyst activity increases proportion with an increase in the nickel content of the catalysts. Whereas for the catalysts reduced at 275oC, the activity increases by increasing copper to nickel ratio of 3 and decreases with copper loading. Addition of copper changes the selectivity of catalysts in the presence of aromatic compounds. Keyword: Desulfurization, Diesel, Dibenzothiophene, catalyst, adsorbent, nickel, copper