شناسایی و تعیین عوامل موفقیت در بازاریابی حفره ای در صنعت غذایی (مورد مطالعه: صنعت غذایی ماکارونی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53004
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیده نگین شاه
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- در دنیای امروز که رقابت شدیدی میان شرکت ها وجود دارد، به منظور حفظ موفقیت مرحله بلوغ شرکت ها احتیاج به استراتژی دارند تا خودشان را از دیگر شرکتها متمایز سازند. برای دستیابی به یک استراتژی رقابتی و به منظور حفظ بقا در محیط بازار و همچنین برای سازگار شدن با محیط های متغیر و پویا سازمان ها باید پا را فراتر از یک عملیات ساده بازاریابی گذاشته و به دنبال شیوه ها و رویکردهای جدید باشند. در این میان بازاریابی حفره ای توانست با تمرکز بر روی مشتری، خواسته ها موسسات را که برآورد کردن نیاز مشتریان به بهترین شکل ممکن و برتری جستن از دیگر رقباست برآورده کند. ما در این تحقیق به شناسائی متغیرهای می پردازیم که در موفقیت بازاریابی حفره ای اهمیت دارند. جامعه آماری شامل پنج شرکت فعال تولید کننده ماکارونی در شهر تهران می باشد که تعداد 150 پرسشنامه به آنها توزیع گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدل معادلات با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل انجام شد. تحلیل نتایج حاکی از آن است که متغیرها از جمله نوآوری، متمایز سازی، تحقیقات بازاریابی، ایجاد ارزش و اعتبار و شهرت رابطه مستقیم و معنا دار بر بازاریابی حفره ای دارند. بنابراین بررسی داده های این تحقیق تاثیر مثبت و معنا دار عامل ها را نشان داده و تمام فرضیات مورد تائید قرار گرفتند. کلید واژه ها: بازار، محصول، حفره ، بازار حفره ای و بازاریابی حفره ای
- Abstract
- In today’s severe competition between companies and in order to preserve prosperity and success for their maturity stages, companies need a unique strategy to distinguish themselves from other established organizations or institutions. For achieving a competitive strategy to be able to survive in the environment and further for being compatible with dynamic and changing environment, the organizations should put forward new marketing horizons and must follow new methods and approaches. In the meanwhile, Niche Marketing by concentrating on the customers tried to fulfill their expectations in the best possible way and succeeded in achieving priority over other competitors. In this study, we try to identify the variables that play an important role for success of Niche Marketing. The population of this research constitutes of five main active companies in Tehran producing Spaghetti among which a total number of 150 questionnaires were distributed. For analyzing of research a method of Equation Model was used with the help of SPSS and Lisrel softwares. The conclusion drawn from above study revealed that variables such as Innovation, Differentiation, Marketing Research, Value and Reputation have a direct and meaningful effect on Niche Marketing. Therefore, with the help of the data given and analyzation, the factors revealed a positive and meaningful effect and the hypothesis was accepted and approved. KEY FACTORS: Market, Product, niche, Niche Market and Niche Marketing.