برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی شرکت خودروهای سفارشسی ایران خودرو(آپکو)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51039
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- پژمان مجدپزشکی
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- چکیده در عصری که پدیده ها به سرعت تغییر می کنند و عوامل اقتصادی و اجتماعی در حال دگرگونی هستند و انسان و جوامع انسانی در ترسی آکنده از عدم تطابق با این تغییرات به سر می برند دیگر نمی توان بر اساس برنامه ریزی های کوتاه مدت و مقطعی و سالانه بر تهدیدات ناشی از این تغییرات فائق آمد . برخی از موسسات نوسان های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی را به راحتی تحمل نموده و بر آن غلبه می کنند و در مقابل برخی دیگر طعم تلخ شکست را چشیده و از ادامه راه باز می مانند. با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن محیط تجارت و بازرگانی ، بکارگیری برنامه ای جامع و راهبردی برای مواجهه با این محیط پر تلاطم بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد .لذا تدوین و بکارگیری این برنامه در کلیه سطوح و واحدهای عملیاتی و وظیفه ای سازمان حائز اهمیت است . بی تردید یکی از مهمترین بخش های عملیاتی شرکت های تولیدی و خدماتی ، بخش بازاریابی می باشد که درصورت تدوین و بکارگیری برنامه ای مناسب می تواند نقش موثر و قابل ملاحظه ای در موفقیت یک سازمان ایفا نماید . شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو" آپکو – OPCO " به عنوان شرکتی فعال در زمینه ارائه خدمات خودروهای سفارشی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تغییر و تحولات اخیر در محیط اقتصادی ، اهمیت نگرش استراتژیک به مقوله بازار و بازاریابی را بیش از پیش برای آن آشکار می نماید .در این تحقیق تلاش شده است تا ضمن در نظر گرفتن اهداف کلان استراتژیک این شرکت ، عوامل تاثیرگذار بر موفقیت این شرکت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند .در این راستا ضمن شناسایی فرصتها و تهدید های ناشی از نیروهای خارجی ، نقاط قوت و ضعف شرکت نیز مورد شناسایی قرار گرفته و با استفاده از مدل دیوید استراتژی مناسب سطح کسب و کار با تمرکز بر محصول جدید این شرکت "سامانه کاهش مصرف سوخت " تدوین شده است .استراتژی های پیشنهادی در این خصوص عبارتند از رسوخ در بازار ، یکپارچگی عمودی به بالا و کاهش هزینه سربار . ضمنا با توجه به موقعیت کنونی این محصول در چرخه عمر – مرحله معرفی – استراتژی بازاریابی شامل تعریف بازار هدف و تعیین آمیخته بازاریابی صورت گرفته است . واژگان کلیدی : برنامه ریزی استراتژیک – استراتژی بازاریابی – استراتژی سطح کسب وکار – چرخه عمر محصول – بازاریابی استراتژیک – استرا
- Abstract
- Abstract In a world with variable business environment that economic and social factors are in a permanent change، overcoming to risks and threats is no longer possible by means of short time or annual planning .Some companies can survive at this turbulence but other cannot and fail in competitive market. Since the rate of changes seem to be escalating، the importance of strategic planning continues to grow. In fact، strategic planning is a way of preparing for the future by attempting to simulate the future. Present research has been performed to provide a marketing strategic plan for OPCO which is a leading company in car-tuning industry. For this purpose the factors that can affect on success of company have been specified. Important strengths and weaknesses besides environmental opportunities and threats that can affect on success of company have been described .At last appropriate strategic plan in business level is stated. Proposed strategies are Forward Integration، Market penetration and Surcharge decrease. Also according to presence of considered product in Introductory stage of life cycle ، marketing strategy including target market and marketing mix has been stated. Key words : Strategic planning ،Marketing strategy، business level strategy، product life cycle، Strategic marketing، Forward integration