ارتباط استراتژی های یادگیری کانجی و انگیزه دانشجویان در فراگیری کانجی
- دانشجو
- معصومه نصرتی
- استاد راهنما
- معصومه احمدی شیرازی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان ژاپنی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1455/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47950
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اسفند ۱۳۸۹
- چکیده
- هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت?استفاده از استراتژی و انگیزه یادگیری کانجی دانشجویان زبان¬ ژاپنی دانشگاه تهران می¬باشد. برای انجام این تحقیق، ابتدا ارتباط بین استراتژی¬ها و انگیزه¬های استفاده شده توسط دانشجویان زبان ژاپنی و نمرات کانجی آنها را بررسی و سپس تغییرات استفاده از استراتژی¬های دانشجویان سال¬های مختلف برای یادگیری کانجی مورد بررسی قرار داده می¬شود. برای انجام بررسی¬های فوق، پرسشنامه¬های جداگانه¬ای جهت شناسایی انگیزه های یادگیری کانجی و استراتژیهای یادگیری کانجی طراحی و از دانشجویان سال¬های اول تا چهارم زبان ژاپنی درخواست گردید تا آنها را تکمیل کرده و عودت دهند. همچنین برای تعیین نمره کانجی دانشجویان، سئوالات امتحان کانجی جداگانه و متناسب با سطح هر کلاس طراحی شد. از بین 109 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته زبان ژاپنی در دانشگاه تهران، 81 نفر در امتحان کانجی شرکت کرده و پرسشنامه¬های تکمیل شده را عودت دادند. نتایج تجزیه و تحلیل داده¬های بدست آمده از پرسشنامه¬ها و امتحان کانجی نشان داد که همانند بسیاری از نتایج بدست آمده در تحقیقات مشابه در سایر کشورها، دانشجویان ایرانی از استراتژی تکرار در نوشتن برای یادگیری کانجی استفاده میکنند. و سه مورد از بیشترین انگیزه آنان از یادگیری کانجی را در اینجا مشاهده میکنید. mo7: من دوست دارم فیلم و موسیقی و داستان به زبان ژاپنی را درک کنم. mo48: من قصد دارم تا جایی که امکان داشته باشد یاد گیری کانجی را ادامه دهم. mo2: اگر شانس استفاده از کانجی در خارج از کلاس هم وجود داشته باشد لذت بخش است. بین استراتژی و نمره کانجی دانشجویان ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین بین استراتژی¬های استفاده شده توسط دانشجویان سالهای مختلف ارتباط معناداری وجود ندارد. دانشجویان سالهای پایین تر برای یادگیری کانجی بیشتر روی یادگیری کلمات و لغات تاکید دارند اما دانشجویان سالهای بالاتر کانجی را در جمله یاد می¬گیرند. همچنین بین انگیزه یادگیری کانجی و نمره کانجی دانشجویان ارتباط کمی مشاهده میشود.
- Abstract
- چکیده به ژاپنی دارد