عنوان پایان‌نامه

گونه شناسی جریان های اسلامی افراطی در پاکستان (بعد از ضیائ الحق) مطالعه موردی : انجمن سپاه صحابه



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "گونه شناسی جریان های اسلامی افراطی در پاکستان (بعد از ضیائ الحق) مطالعه موردی : انجمن سپاه صحابه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ - تاریخ اسلام
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 09076-;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47454
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
    دانشجو
    حمید هادیان

    از مهم¬ترین مسائلی که در چند دهه¬ی اخیر امنیت داخلی پاکستان را به چالش کشیده و سیاست خارجی این کشور را به شدت تحت¬ تأثیر قرار داده، رشد و گسترش احزاب و گروه¬های تندروی اسلامی است. مسئله¬ی اساسی این پژوهش این است که "گروه¬¬های اسلامی افراطی پاکستان از چه نوع گونه¬شناسی برخوردارند؟" و "چه عواملی بستر مناسب را جهت شکل¬گیری این گروه¬های افراطی فراهم می¬سازد؟" و "کدام عوامل افراط¬گرایی آن¬ها را تشدید می¬کند؟". فرضیه¬ی پژوهش نیز بر این اصل استوار است که "افراط¬گرایی در بین هر دو طیف گروه¬های سنی و شیعی با رویکردهای مختلف و حوزه و دامنه¬ی فعالیت متفاوت وجود دارد" و همچنین "مبانی نظری و اعتقادی که بنیان فکری این گروه¬ها را شکل می¬دهد" به همراه "ساختار اجتماعی پاکستان" بستری مناسب جهت شکل¬گیری گروه¬های اسلامی افراطی فراهم نموده و " سیاست¬های اعمال شده از سوی برخی از دولت¬های پاکستان" و نیز "دخالت بعضی از کشورهای منطقه¬ای و فرا منطقه¬ای که در پاکستان دارای اهداف استراتژیک می¬باشند"، تشدید اختلافات فرقه¬ای و افراط¬¬گرایی مذهبی را به دنبال داشته است. نتایج حاصل از این پژوهش نیز نشانگر این امر است که در میان گروه¬های سنی و شیعی افراط¬گرایی وجود دارد با این تفاوت که میزان افراط¬گرایی در میان آن¬ها متفاوت است، این تفاوت همچنین در حوزه و دامنه¬ی فعالیت¬هایشان نیز صدق می¬¬کند. برخی از این گروه¬ها درگیر اختلافات فرقه¬ای در درون پاکستان هستند، برخی دیگر به همراه گروه¬های افراط¬گرای اسلامی در افغانستان فعالیت می¬کنند و برخی دیگر در قالب گروه¬های کشمیری مشغول جهاد با نیروهای هندی در کشمیر هستند؛ همچنین مبانی نظری و اعتقادی گروه¬های دخیل در پدیده¬ی افراط¬گرایی به همراه ساختار اجتماعی ناهمگن و ترکیب قومیتی نامتناسب این کشور نقش اصلی را در شکل¬گیری اختلافات فرقه¬ای و بروز افراط¬گرایی مذهبی ایفا می¬کند و از سوی دیگر سیاست¬هایی که "ضیاءالحق" در طول حکومتش دنبال می¬نمود و نیز دخالت¬ برخی از کشورها مانند آمریکا، عربستان سعودی و ایران که اهداف استراتژیک و متضادی را در پاکستان دنبال می¬کنند،‌ تشدید افراط¬گرایی مذهبی و به خشونت کشیده شدن آن را در پی داشته است. واژگان کلیدی: پاکستان، ضیاءالحق، افراط¬گرایی مذهبی، اختلافات فرقه¬ای، احزاب و گروه¬های اسلامی، سپاه صحابه.
    Abstract
    One of the most important issues, which have challenged internal security of Pakistan and its foreign policy, is the propagation of extreme Islamic groups and parties. The principal question in this research is “what is the extreme Pakistani Islamic groups” and “what factors have provided the platform for formation of these extreme groups?”, and ”which extremism echoes it? ”. The hypothesis of this research is based on the principle that extremism can be found in both groups of Sunni and Shia with different approach and activities. In addition, Theoretical and doctrinal principles forms the intellectual foundation of these groups in addition to Pakistan social structure have provided a appropriate platform for formation of these extreme Islamic groups. The enforced policy dictated by several Pakistani governments and interfering of several regional and extra-regional countries in Pakistan has strategic purposes, which has led to intensified sectarian and religion quarrel. Results of this research demonstrate that there is extremism in both Shia and Sunni groups; however, the extent of extremism is different. This difference is also true about their extent of their activities. Several of these groups are engaged in sectarian quarrel inside the Pakistan. Others have collaborations with extreme afghan groups and yet others, as Kashmiri groups, are in Jihad with Indian forces in Kashmir. Theoretical and doctrinal principle of the involved groups in the phenomenon of extremism and heterogenous social structure and improper race combination of this country played an important role in formation of sectarian conflicts and appearance of sectarian extremism. On the other hand the policy which Zia-ul-Haq pursued in his ruling and interference of several countries like Iran, Saudi Arabia and Iran which have opposite strategic targets in Pakistan resulted in sectarian extremism and violence. Keywords: Pakistan, Zia-ul-Haq, Religious Extremism, Sectarian Conflict, Islamic Groups and Parties, Sipah-e-Sahaba.