عنوان پایان‌نامه

ترجمه و تحقیق کتاب الشهادات از کتاب المبسوط شیخ طوسی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ترجمه و تحقیق کتاب الشهادات از کتاب المبسوط شیخ طوسی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1928;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48690
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    حسین داورزنی

    شهادت یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابواب فقه است. چراکه مستقیما با امور خصوصی زندگی مردم سر و کار دارد. تخلف کردن، حتی از یکی از شرایط تحمل و ادای آن می تواند منجر به وارد آمدن ضرر، حتی تا چند نسل به فرد محکوم له شود. از این رو فقها ی عظام منجمله شیخ طوسی (ره) در تدوین و گردآوری قواعد آن منتهای دقت و کوشش را به خرج داده اند که امروز ما نتیجه ی کار وی را در باب شهادات کتاب مبسوط می بینیم. شهادت عبارت است از خبر قطعی از واقعه ی خارجی در مجلس قضا برای اثبات حقی به نفع کسی. حجیت آن در فقه با کتاب، سنت و اجماع ثابت است. تحمل و ادای آن دارای شرایط خاصی است و بر اعتبار آن چند شرط مثل بلوغ، ایمان، عدالت و هوشیاری و ... ذکر شده است. خداوند در قرآن کریم بعضی از مواردی را که بهتر است مردم در آن گواه گیرند و شرایط آن را ذکر کرده است. بقیه ی مصادیق و شرایط شاهد، تحمل و ادای آن، اینکه شهادت چه افرادی با چه شرایطی قبول است، شهادت چه کسانی قبول نیست، شهادت بر شهادت و مورد آن، اقسام حق و اینکه اگر شهود از گواهی خود برگشتند، وظیفه ی حاکم چیست و تکلیف حق ضایع شده چه می شود؛ توسط فقها از لا به لای منابع دیگر فتوا استخراج شده است. مجموعه ای که پیش رو دارید حاوی نکات و نظراتی از شیخ طوسی (ره) و دیگر فقها راجع مباحث ذکر شده در بالا است. در این ترجمه سعی شده که تا حد امکان از نظرات فقهای دیگر چون محقق حلی (ره)، امام خمینی (ره)، شهید ثانی(ره) و ... همچنین نظرات فقها ی اهل سنت استفاده شود. لازم به توضیح است که هدف بنده از انتخاب و ترجمه این موضوع آشنایی هر چه بیشتر با منابع دیگر فقهی و نظرات فقها بوده است و با توجه به کمبود وقت و دشواری ترجمه و تطبیق آرای فقها ی دیگر، سعی شده که ترجمه ای قابل قبول ارائه شود. تا چه مقبول افتد.
    Abstract
    “Shahadat”;Testimony, is one of the most important and practical parts of jurisprudence, because it directly deals with the private affairs of people. Violating even one of the terms of testimony may be result in significant losses to the losing party and his generation, so the great jurists like Shaykh Tusi used their utmost care and effort to collect and compile its rules, and today we see his work result in the Shahadat section of his book of Almabsut. Testimony is defined as the report of an external event in the juridical court in order to prove a right in favor of someone. Its authority is proved by Quran, Sunnah and the Shiite Consensus. The validity of testimony depends on some specific terms and conditions like maturity, faith, justice and consciousness. In Quran, The holy legislator has declared some cases in which it’s beneficial for people to call to witness. Also the other terms and conditions and issues of testimony have been extracted from the content of juridical books; the issues such as the witness instances and that whose testimony is acceptable and whose is not, hearsay evidence and its instances, the kinds of right and that if the witness esrecant what they had said, then what’s the duty of the judge and what happens to the spoiled right? , and like these. This thesis contains tips and ideas from Shaykh Tusi about the topics listed above, and also tried to use the comments of other jurists like Mohaqqiq Hilli, Shahid Thani, Imam Khomeini and the others, even the sunni jurists. Needs to be explained that the purpose of my choice and translation of this article was the more familiarity with the sources of jurisprudence and the jurists comments, and due to lack of time and difficulty of translation and adaptation of the votes of other jurists, I tried to provide an acceptable translation. Hope to be welcomed by readers. Key words: testimony – jurisprudence – jurist – hearsay evidence – losing party – call to witness.