عنوان پایان‌نامه

اخلاق آموزش،پزوهش و پرورش در اسلام



    دانشجو در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اخلاق آموزش،پزوهش و پرورش در اسلام" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2174ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60498
    تاریخ دفاع
    ۱۷ دی ۱۳۹۰

    علم و دانش در دین مبین اسلام از جایگاهی رفیع برخوردار است.در دین اسلام بر مسأله پژوهش و تحقیق تأکید شده است،چرا که اساس هدایت در دین اسلام براساس علم و معرفت است، نه تقلید کورکورانه.ازدیدگاه اسلام تربیت وتزکیه روح درمقامِ رتبه وازنظر شرافت،جلوترازتعلیم و آموزش است امّا دروضع طبیعی،تعلیم برتربیت مقدّم است وتاشخص،علم و دانشِِ تربیت رانداد نمی تواندتربیت رابه مرحله عمل برساند.دین اسلام پیرامون آموزش دارای آموزه های اخلاقی می باشدکه شامل آموزه های اخلاقی درموردارتباط دانشجو بااستادخود و بالعکس و نکات اخلاقی که دانشجو باید درموردخودش بکاربندد(مانند اخلاص نیّّت و عامل به علم بودن)ونکات اخلاقی که استاد ومعلّم بایددرموردخودش بکارگیرد(مانند تواضع و حلم و بردباری)می شود. ازدیدگاه اسلام،ملاک انسان بودن و ارزش وی،اخلاق اوست،ازسویی چون آدمی باید خلیق باشد تاباشایستگی به حضرت حقّ بازگردد،ناگزیربایدتربیت شود.برنامه های اخلاقی وتربیتی ازعمده ترین برنامه های دین اسلام است که دارای دوبُعدجسمانی وروحانی می باشد.از نظر اسلام، تاجسم تواناوسالم نباشد،روح وعقل وفکرنمی‌تواندبه درستی ترقّی وپیشرفت نمایدوازطرفی هم ترقّی هرانسانی به وسیله عقل وفکراومی‌باشد،پس سلامت جسم وبدن سهم بسزایی درپیشرفت علمی انسان دارد.اشتداد قوای بدنی ونیرومندتر بودن ازجهت حواسّ وادراکات است که وسیله می‌شود برای تکمیل جهت روحانی و کسب فیوضات معنوی و هم موجب پیشرفت و موفقیّت برای وصول به مقصدوهدف.وامّامطلب آخراینکه حکمای الهی وعلمای اخلاق مراحل تزکیه نفس رادرپنج مرحله بیان نموده‌اند که عبارتند از: یقظه، توبه، زهد، مراقبه و محاسبه، تقوا.
    Abstract
    Science has acquired a high status in Islam. The research question and research focus is on Islam, Under the guidance of Islam is based on science and knowledge, not blindly imitate. Education Vtzkyh spirit of Islam Azdydgah Drmqam Vaznzr dignity, but Drvz Jlvtraztlym and natural precedence Vtashkhs Brtrbyt education, science education Randad Tvandtrbyt need not reach the stage. Islam's moral teachings penetrate the education of the moral teachings of the moral issues Drmvrdartbat students and students should Drmvrdkhvdsh Bkarbndd Baastadkhvd and vice versa (eg, faith and devotion to the cause of science), a professor of moral Vnkat Bayddrmvrdkhvdsh Bkargyrd teachers (such as humility and meekness and tolerance) is. Azdydgah Islam, the criterion of being a man and his values, his ethics, his right to Tabashaystgy Azsvyy the man should be able to return, be Nagzyrbaydtrbyt. Islam is a moral program Vtrbyty Azmdh most programs that are Dvbdjsmany Vrvhany. Of Islam, Tajsm Tvanavsalm not properly Vfkrnmytvandbh Vql spirit rise up every time Nmaydvaztrfy Hransany Vfkravmybashd by the intellect, the physical health of human beings Vbdn contribute to scientific progress. Ashtdad physical force being Vnyrvmndtr Azjht Vadrakat senses that the vehicle to complete the acquisition of spiritual and intellectual Fyvzat and the progress and success to access Mqsdvhdf. Vamamtlb Khraynkh Hkmay Vlmay divine ethics have stated that the process Radrpnj Tzkyh breath of Yqzh, repentance, asceticism, meditation and calculated piety.