عنوان پایان‌نامه

خط مشی گذاری رسانه ای شبکه های تلویزیونی برون مرزی به منظور حفظ و تقویت هویت ملی ایرانیان خارج از کشور



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مرداد ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "خط مشی گذاری رسانه ای شبکه های تلویزیونی برون مرزی به منظور حفظ و تقویت هویت ملی ایرانیان خارج از کشور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49459
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مرداد ۱۳۹۰

    مسئله هویت ملی ایرانیان خارج از کشور با توجه به مطرح شدن فرهنگ‌ها و هویت‌های دیگر در عصر جهانی‌شدن که رسانه‌ها در آن نقش بسزا و قابل توجهی دارند از اهمیت خاصی بر خوردار است. حفظ و تقویت هویت ملی به عوامل متعددی بستگی دارد که از میان آن‌ها نقش سیاستگذاری رسانه‌ای برجسته است. شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی می‌توانند نقش بسزایی در حفظ و تقویت هویت ملی ایفا کنند. در این تحقیق با بررسی ابعاد جهانی‌شدن و مطالعه رویکرد‌های نظری موجود نسبت به این پدیده سعی در مشخص‌تر نمودن این بعد در بررسی مسئله هویت ملی و سیاستگذاری رسانه‌ای آن شده است. این پژوهش، با استفاده از روش تحقیق کیفی و به کارگیری ابزارهای مصاحبه‌های گروهی متمرکز و مصاحبه‌های عمیق نیمه ساخت یافته با نخبگان و بررسی اسنادی و تئوریک انجام شده است. در انتخاب مصاحبه شوندگان از روشهای نمونه گیری هدفمند، دو روش نمونه گیری تعمدی و نمونه گیری گلوله برفی مورد استفاده قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی با هدف مدیریت داده‌ها، کاستن از حجم داده‌ها، پروراندن نظریه‌ها و مفاهیم و با استفاده از روشهای تحلیل اولیه، کدگذاری و مقوله بندی، نظریه زمینه مبنا و تحلیل موارد منفی انجام شد. نتیجه تحقیق ناظر به ضرورت‌ها، چالش‌ها و پیشنهاداتی در خصوص تقویت هویت ملی در شبکه جام جم برای ایرانیان خارج از کشور است.
    Abstract
    National identity of Iranian diaspora has gained an extra importance in the age of globalization affected by IT revolution and globality of media. Keeping and developing national identity in the mentioned group is affected by several factors, the most important media policy. This research via archival research in current literatures and qualitative methods mainly elite interviews and focus group sessions investigates the policy making for national identity in Iranian diaspora. Purposeful and snowball sampling are the methods used for sampling elites and interviewees and respectively qualitative data analysis including data management, data reduction and conceptual developmentare the analysis steps. Data interpretation is done by methods of primary analysis, coding and grounded theory. The results are categorized under three categories of importance, challenges and suggestions for media policymaking for developing and strengthening national identity in Iranian diaspora.