عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر برنامه های آموزش خلاقیت دبیران بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه (منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر برنامه های آموزش خلاقیت دبیران بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه (منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49862
    تاریخ دفاع
    ۱۳ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    منوچهر انصاری

    چکیده در پژوهش حاضر تاثیر برنامه های آموزش خلاقیت دبیران بر عملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش ،با توجه به موضوع و هدف آن ،از نوع نیمه آزمایشی با طرح» پیش آزمون-پس آزمون « با گروه آزمایشی و کنترل می باشد.جامعه آماری در این پژوهش 80نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه در پایه های دوم و سوم رشته ریاضی هستند.این 80نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه جایگزین شدند .ابزار اندازه گیری در این پژوهش نمرات دروس ریاضی ،شیمی و فیزیک و نمرات آزمون خلاقیت عابدی میباشد . تغییرات نمرات آزمون خلاقیت و نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان پس از آموزشها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان دهنده ی این است که میانگین نمرات ویژگی های خلاقیت یعنی نمرات ابتکار ،سیالی،انعطاف پذیری و بسط ،در گروه آزمایش افزایش داشته است و با گروه کنترل تفاوت دارد.همچنین میانگین نمرات دروس ریاضی، شیمی و فیزیک پس از آموزش در گروه آزمایشی افزایش داشته است. در گروه کنترل،میانگین نمرات دروس شیمی و فیزیک کاهش و میانگین درس ریاضی تغییری نداشته است .در نهایت آموزش راهبردهای خلاقیت،باعث افزایش نمره ی تحصیلی و خلاقیت در دانش آموزان شده است. واژه های کلیدی:خلاقیت،عملکرد تحصیلی ،برنامه های آموزش خلاقیت ،پرسشنامه ی خلاقیت عابدی.
    Abstract
    In the present research, the effect of educational programs of teacher’s creativity had been investigated on educational performance and creativity of students. Regarding to the research purpose and topic, the method of research is qausi-experimental with “pre- test and post- test” design and experimental and control group. The population of this research is 80 high School students in second and third grade of mathematics and physics field. These 80 people had been arranged in two experimental and control group randomly. The measuring tool in this research is in the mathematic, chemistry, physics and creativity scores of Abedi. The changes in the creativity’s scores and student’s educational performance had been investigated after training. The achieved results of this research indicate that the average score of creativity characteristics namely, the originality, fluency, flexibility and elaboration had increased in the experimental group and had significant difference with control group. Also, the average score of mathematics, chemistry and physics after training had been increased in experimental group. In the control group, the average score of chemistry and physics had decreased and average score of mathematics had not any change. Finally, training of creativity caused that the score and creativity of students had been increased. Key words: creativity, educational performance, educational programs of creativity, Abedi’s creativity questionnaire.