بررسی تاثیر کودکان در تصمیم گیری خرید خانواده از دیدگاه والدین (موردکاوی شهروندان تهرانی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55559
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیده فاطمه سیدجوادین
- استاد راهنما
- مسعود کیماسی
- چکیده
- در سال های اخیر ، با روندی مواجه شده ایم که در آن کودکان از اثرگذاری قابل توجهی بر تصمیم گیری های خرید خانواده برخوردار شده اند. تحقیقات گذشته که عموما در جوامع غربی ، بویژه آمریکا انجام شده است ، افزایش قدرت کودکان در تصمیم گیری های خرید خانواده را تائید می کنند اما در کشور های شرقی بویژه ایران ، با توجه به تفاوت های فرهنگی– اجتماعی با غرب ، این چالش چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین ، هدف اصلی پژوهش حاضر ، بررسی نقش کودکان در فرآیند خرید خانواده از دیدگاه والدین می باشد. بدین منظور ، مطالعه ای در سطح مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه تهران انجام شد. روش تحقیق ، پیمایشی –تحلیلی است. جامعه آماری ، در برگیرنده والدین کودکان 7 تا 11 ساله شهر تهران می باشد که تعداد 400 عدد پرسشنامه که بر اساس مدل استاندارد رز تدوین شده بود ، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تکثیر و جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها ، از روش t تک گروهی ، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس بوسیله نرم افزار spss استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که میزان تاثیر کودکان در خانواده¬هایی که در الگوی رز، توافقی نامیده می شوند از میانگین بالاتری نسبت به دیگر خانواده¬ها برخوردار بوده و بطور کلی میزان تاثیر کودکان در چهار الگوی مطرح شده در این تحقیق به این ترتیب می باشد: 1.توافقی 2.آزاد افراطی 3.کثرت گرا 4.پشتیبان در مجموع هما نطور که از قبل انتظار می رفت ، از دیدگاه والدینی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند کودکان در فرآیند خرید بسیار تاثیر گذارند. در پایان ، کاربردهای مدیریتی ، بازرایابی و پیشنهاداتی برای مطالعات آتی ارائه شده است.
- Abstract
- According to the scholars in the marketing context, in recent years, there has been an increasing trend of children’s influence on families purchase decision making. Numerous past researches, carried out throughout the world, particularly in the United States, suggest that children’s power in influencing families decisions to purchase goods and services has increased considerably. In other countries with different social and cultural differences , researchers have also shown growing interests to the context. The main objective of this study is to explain children’s influence on family purchase decision making process from the perspective of parents .For this purpose , this study was conducted in primary schools of Tehran. The research methodology which is an analytical-survey encompasses the population of children’s parents aged 7-11 , The number of 400 questionnaires that was designed based on rose standard model,has been released and collected according to the multiple cluster method of sampling . T– one sample group ,Pierson correlation and Analysis of Variance were employed for the purpose of data analysis. Result revealed that Children’s influence in families that has been named Consensual in Rose Model,has higher average than other families and generally children’s influence in families in 4 pattern’s that has been considered in this research respectively is : 1.Consensual 2.Laissez-Faire 3.Pluralistic 4.Protective Overall, as expected from previous, From the perspective of parents in this study were examined ,children has many influence on families purchase. Finally ,this study provides implication for marketing research and directions for future research in the studied domain.