عنوان پایان‌نامه

بررسی روابط بین شرکتی تامین کنندگان قطعه در ایران خودرو با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی



    دانشجو در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی روابط بین شرکتی تامین کنندگان قطعه در ایران خودرو با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51162
    تاریخ دفاع
    ۱۸ دی ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    حسین صفری

    هدف اصلی این تحقیق بررسی روابط بین شرکتی تامین کنندگان قطعه با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی و همچنین ارائه مدلی برای هماهنگی می باشد تا بدین وسیله عملکرد زنجیره تامین ارتقاء یابد. بر همین اساس، ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع (مدل¬ها، ‌تئوری¬ها، تعاریف، پیشینه، فرآیند و ...)، سعی شد که این عنوان به شیوه صحیح و کامل تبیین گردد. در همین راستا 12 عامل زیرمجموعه این سازه تعریف گردید. این 12 عامل توسط صاحبنظران معرفی شده است. این عوامل مبنای چارچوب نظری تحقیق بوده است. اما قبل از ورود به مرحله مدل¬سازی کیفی، با انجام چند مصاحبه با خبرگان، عوامل فوق به 6 مورد تقلیل یافت. در ادامه مدل مفهومی پیشنهادی از طریق مصاحبه¬های نیمه ساختاریافته محک خورده شد. این مصاحبه¬ها با 21 نفر از خبرگان صنعت خودرو انجام شده که اکثر آنها نیز در حال حاضر در شرکت¬های قطعه ساز مشغول به کار می¬باشند. در این مرحله از متدولوژی نقشه مفهومی مبتنی بر نگاشت¬های ذهنی استفاده شد. خروجی این مرحله معرفی مدل می¬باشد. نتیجتاً اینکه هماهنگی به صورت مستقیم تحت تأثیر سیستم جامع تولید (در اولویت اول) و سپس فروش وبازاریابی و در انتها تولید وکیفیت است. این سه به صورت مستقیم اثر خود را بر روی متغیر وابسته هماهنگی می¬گذارند. اما از طرف دیگر خود تحت تأثیر انواع عوامل مرتبط با استراتژی کسب وکار و مالی سازمان قرار می¬گیرند. نکته قابل توجه این است هماهنگی اثر متقابلی بر روی منابع مالی سازمانها برجای میگذارد.
    Abstract
    In order to thrive, Suppliers Company Iran Khodro pieces are claimed to need networks comprising a variety of relationships. These firms that seek to reduce costs respond speedily to market demands and build competitive advantages around their core competencies cannot execute strategies without drawing on the skills and resources of other organizations. A comprehensive insight of the surrounding network of suppliers company Irankhodro pieces is vital for managers, policymakers, and business marketers to achieve growth and profitability. The purpose of this study is to present a conceptual model for “Corporate Collaboration” and investigate network of Irankhodro's suppliers active in vehicle industry. The thesis aims to provide a thorough understanding of actor firms and their relationships in the network, recognize prominent actors, and identify entrepreneurial opportunities around them. Extensive review of prior researches allowed us to obtain the suitable approach for investigating and analyzing the network. Semi-structured interviews with twenty one Suppliers Company Iran Khodro pieces managers are conducted to unveil their alliances with other companies, organizations and research centers. The interview framework is designed based on possible cooperation areas of suppliers firms, extracted from literature, and is refined regarding vehicle business experts’ opinions and pilot interviews. Accordingly, first, by studying the literature and background of the subject, 12 subsidiary factors of this structure were defined and after doing some interviews with experts, these factors decreased to 6. Then, questionnaires were distributed among Suppliers Company Iran Khodro pieces’s experts. Next, Factor Analysis and Structural Equation Modeling were used to discover the conceptual model; as a result, the proposed model was extracted. Our finding has been the design and modeling of factors affecting collaboration performance of firms in vehicle industry.