بررسی موانع و مشکلات ارزیابی عملکرد اثر بخش کارکنان و ارائه راهکارهای بهبود آن در بانکهای تجاری ( بررسی موردی بانک تجارت)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50844
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- وحیدرضا شادزاد
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- شاید هیچ یک از وظایف مدیران دشوارتر از ارزشیابی عملکرد زیردستان نباشد ولی ارزشیابی کارکنان و بررسی رفتارها و قابلیت های آنان از وظایف اصلی مدیران است. باید توجه نمود ارزیابی ضعیف، بدتر از نبود ارزیابی است و می تواند باعث تضعیف روحیه کارکنان شود. در این پژوهش تلاش شده است تا موانع و مشکلات موجود نظام ارزیابی عملکردکارکنان بانک تجارت شناسایی و راه حل مناسبی برای رفع آنها ارائه گردد. سوال های اصلی این تحقیق عبارتند از ؛1. موانع و مشکلات معنایی، رفتاری، ساختاری و محیطی ارزیابی عملکرد اثربخش کارکنان چیست؟ 2. برای بهبود و اثربخشی آن چه راهکارهایی می توان پیشنهاد داد؟ و فرضیه تحقیق عبارت است از: موانع و مشکلات معنایی، ساختاری، رفتاری، محیطی دراثربخش نبودن نظام ارزیابی عملکردکارکنان دارای اولویت های متفاوتی می باشند. با توجه به نتایج به دست آمده پس از تجزیه و تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده بوسیله پرسشنامه از یک نمونه 125نفری از کارکنان بانک تجارت مدیریت شعب جنوب شرق تهران و انجام تحلیل عاملی اکتشافی، شاخص های زیر شناسایی شده اند: موانع و مشکلات معنایی: درکانون توجه نبودن "رشد و پیشرفت و توانا سازی کارکنان" ، شفاف نبودن اهداف کلان بانک، همپوشانی کم بین شاخص های درنظرگرفته شده برای ارزیابی کارکنان با چشم اندازبانک وارزشهای آن، نبود تعهد و مشارکت مدیریت ارشد. موانع و مشکلات ساختاری: روشن ومشخص نبودن معیارهای ارزیابی، موثر نبودن نتایج ارزیابی در نظام انتصاب بانک، نبود تبعاتی برای عملکرد ضعیف و یا عملکرد خوب کارکنان، معیارهای ارزیابی غیرقابل اندازه گیری، ضعف در نگهداری نتایج ارزیابی عملکرد، دخیل نبودن کارکنان در امر ارزشیابی خود، مشکلات محتوایی نظام موجود از نظر دستورالعمل اجرایی. موانع و مشکلات رفتاری: خطا های هاله ای، شبیه نگری، تمایل به حد متوسط، تمایل به ارفاق یا سختگیری و بهره گیری از ارزشیابی عملکرد به عنوان ابزار ارعاب کارکنان، دانش و مهارت کم ارزیابی کننده. موانع و مشکلات محیطی: لحاظ نمودن مشکلات اقتصادی و اجتماعی کارکنان. همچنین در رتبه بندی موانع چهارگانه در اثربخش نبودن ارزیابی عملکرد کارکنان بانک تجارت بوسیله نرم افزار AHP، موانع ومشکلات رفتاری، معنایی، ساختاری و محیطی به ترتیب بیشترین تاثیر را در اثربخش نبودن ارزیابی عملکرد کارکنان بانک تجارت دارا میباشند بنابر
- Abstract
- Perhaps none of the managers' tasks is not more difficult of evaluating the performance of subordinates but the staff evaluation and study their behavior and functionality is the main task of managers. A poor evaluation is worse and can lead to employee morale. In this study tries to identify the barriers and problems of the appraisal performance in Tejarat bank and appropriate solution for them be provided. The main research questions are: 1.What is the semantic, behavioral, structural and environmental barriers and problems of the effective performance evaluation of employees? 2. And what solutions can be proposed to improve its effectiveness? And the research hypothesis is: the semantic, structural, behavioral, environmental barriers and problems of assessment system have different priorities. According to the results obtained from analysis of data collected by questionnaire from a sample of 125 employees in the south east management branches of Tejarat bank of Tehran and do exploratory factor analysis, the following indicators have been identified: Semantic barriers: not concentrate on "progress and enabling staff", vague major goals in the bank, little overlap between the criteria of appraisal staff and the prospects of the Bank and its values, lack of commitment and participation of senior bank management. Structural barriers: Lack of clear evaluation criteria set, The appointment system is not effective in assessing the results of the Bank, No consequences for poor performance or good performance of staff, non measurable assessment criteria, poor maintenance results in performance evaluation, Employees not involved in its evaluation, Substantive problems with the existing system of administrative instructions. Behavioral barriers: halo, similarity, central tendency errors and tendency to leniency or strictness and taking the performance evaluation as a tool of intimidation of staff, poor knowledge and skills of Assessor. Environmental barriers: e