عنوان پایان‌نامه

شناسایی و بررسی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک مدیریت سازمان های چندفرهنگی (موردی سازمان SGS)



    دانشجو در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و بررسی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک مدیریت سازمان های چندفرهنگی (موردی سازمان SGS)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76510;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76510
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    در این مطالعه با درک اهمیت مقوله فرهنگ در برنامه ریزی استراتژیک، عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک مدیریت سازمان های چند فرهنگی با درنظر گرفتن سازمان SGS با استفاده از تلفیق مدل هافستد در زمینه فرهنگ سازمان و مدل بارسو و اشنایدر در زمینه برنامه ریزی استراتژیک بررسی و تحلیل گردید. در این راستا مدلی طراحی گردید که با استفاده از مولفه های مدل طراحی شده، نمایندگی های مختلف سازمان SGS در سراسر جهان بر اساس نظریه هافستد در زمینه فرهنگ سازمان، ابعاد فاصله قدرت / توزیع قدرت، فردگرایی/ جمع گرایی، مردگرایی/ زن گرایی و عدم اطمینان / ابهام گریزی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس آن، فرهنگ نهادها در چهار دسته دیوان سالار، ارگانیک، مشارکتی و قبیله ای طبقه بندی و بر اساس نظریه بارسو و اشنایدر، بر اساس نوع برنامه ریزی استراتژیک، به چهار گروه سازگار، فرصت گرا، مشارکتی و کنترلی تقسیم گردیدند. در این تحقیق با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون، آزمون تی – استیودنت، آنالیزواریانس و آزمون رتبه ای فریدمن نتایج زیر حاصل گردید: در بعد فرهنگ سازمانی، ملیت مالزیایی، روسی و ایرانی از لحاظ بعد زن گرایی / مردگرایی میانگین بالاتری دارند. ملیت مالزیایی، روسی و سنگاپوری از لحاظ بعد فرد گرایی / جمع گرایی میانگین بالاتری دارند. ملیت مالزیایی، روسی و فیلیپینی از لحاظ بعد ابهام گریزی میانگین بالاتری دارند. ملیت بریتانیایی، سنگاپوری و کنیایی از لحاظ بعد فاصله قدرت میانگین بالاتری دارند. همچنین در رابطه با نقش هر یک از ابعاد فرهنگ سازمانی در گرایش به الگوهای تدوین استراتژی، این نتایج حاصل شد: بین فاصله قدرت (با ضریب همبستگی 0/373)، ابهام گریزی (با ضریب همبستگی 0/696)، فردگرایی/ جمع گرایی (با ضریب همبستگی 0/737)، زن گرایی/ مردگرایی (با ضریب همبستگی 0/587) و گرایش سازمان SGS به الگوهای تدوین استراتژی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین در زمینه رتبه بندی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک سازمان SGS نتیجه گیری شده است که بعد ابهام گریزی با میانگین رتبه ای 3/67 مهمترین بعد و در اولویت دوم فردگرایی/ جمع گرایی با میانگین رتبه ای 2/96 از عوامل موثرتر فرهنگ سازمانی در راستای برنامه ریزی مدیریت استراتژیک می باشد.
    Abstract
    In this study, by understanding the significance of Culture in strategic planning, effective factors in strategic planning (management) of multi-cultural organizations with consideration of SGS Group are studied and analyzed using a combination between Hofstede’s Model in the field of organizational culture and Barsoux & Schneider’s Model in the field of Strategic Planning. In this way, a model was designed based on which, affiliates to the SGS group worldwide were studied. It was based on Hofstede’s Model in the field of organizational culture, Power Distance Index, Individualism vs. Collectivism, Masculinity vs. Femininity and Uncertainty Avoidance Index dimensions which the cultural organization was categorized to Bureaucratic, Organic, Participative and Tribal. Also, according to Barsoux & Schneider’s Model and based on strategic planning, organizations were classified as Compatible, Opportunist, Participative and Controlling. In this study, by using Pearson Correlative Coefficient, T-Student Test, Variance Analysis and Friedman Rank Sum Test, the following results were obtained: In the dimension of organizational culture, Malaysians, Russians and Iranians had higher average in terms of Masculinity vs. Femininity. Malaysians, Russians and Singaporeans had higher average in terms of Individualism vs. Collectivism. Malaysians, Russians and Filipinos had higher average in terms of Uncertainty Avoidance Index. The British, Singaporeans and Kenyans had higher average in terms of Power Distance Index. Moreover, in relation to the role of each dimension of organizational culture to follow patterns of strategy, the following results were obtained: There is a meaningful relation between Power Distance Index (with a Correlative Coefficient of 0.373), Uncertainty Avoidance Index (with a Correlative Coefficient of 0.696), Individualism vs. Collectivism (with a Correlative Coefficient of 0.737), Masculinity vs. Femininity (with a Correlative Coefficient of 0.587) and SGS tendency towards strategy patterns. As well, when ranking the effective factors in strategic planning of SGS group, it is resulted that Uncertainty Avoidance Index with an average rank of 3.67 is the most important dimension and in the second, Individualism vs. Collectivism with an average rank of 2.96 are more effective factors of organizational culture towards strategic planning. Key words: Organizational culture, Strategic planning, Management, SGS