عنوان پایاننامه
تعیین موقعیت راهبردی گروه شرکت همکاران سیستم در صنعت با استفاده از مدل دلتا و ماتریس با رویکرد فازی جهت تدوین استراتژی ها و الویت بندی آنها
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تولید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56457
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیدمهدی ترابی
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- مؤثرترین چارچوب استراتژیک معاصر که بوسیله مایکل پورتر معرفی شده است، دو روش خاص را برای رقابت در سطح جهانی معرفی می کند: هزینه پایین و تمایز محصول. یک شرکت با کاهش هزینه های خود قادر به استفاده از استراتژی رهبری تمام شده می باشد و از طریق ایجاد صلاحیت ها و ویژگی های بی نظیر در محصول قادر به استفاده از استراتژی تمایز خواهد بود. اگرچه این دو استراتژی از هم تفکیک می شوند، اما با دقت بیشتر متوجه خواهیم شد که هر دوی این استراتژی ها بر محصول تمرکز دارند. به عبارت دیگر مشتریان به واسطه هزینه پایین محصولات و یا ویژگی های منحصر بفرد که آنها را تبدیل به محصول برتر کرده است، جهت خرید محصول جذب می شوند. برای بسیاری از مدیریان اهمیت دارد که بتوانند با استفاده از روش های علمی موقعیت بنگاه کسب و کار خود را از لحاظ اینکه حالتی تدافعی ، تهاجمی ، منفعل و یا رقابتی دارند را شناسایی کند و متناسب با آن موقعیت راهبردی ، استراتژی های بلند مدت خود را پی ریزی نمایند. با بررسی منابع و نیز کارهای پژوهشی ، مشاهده می گردد که چارچوب های مدیریتی موجود ، پاسخگوی چالش هایی که مدیران در محیط متغیر و رقابتی امروزی با آن مواجهند، نخواهد بود. در این مقاله سعی شده است تا با کمک استراتژی های 3 گانه مدل دلتا و شاخص های ده گانه ی این مدل، موقعیت راهبردی گروه شرکت های همکاران سیستم را در صنعت هوشمندی تجاری با کمک ماتریس داخلی– خارجی را تبین کنیم. با توجه به ماتریس داخلی- خارجی ، وزن هریک از شاخص های 10 گانه مدل دلتا را با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی مشخص کرده و سپس براساس روش موجود در ماتریس داخلی خارجی جهت محاسبه امتیاز نهائی و نهایتاً تعیین موقعیت راهبردی، وزن حاصل را در ضریب اهمیت هریک از شاخص ها ضرب کرده و سرانجام موقعیت راهبردی گروه شرکت های همکاران سیستم را در ماتریس داخلی – خارجی معین می کنیم.
- Abstract
- I-E) matrix and Fuzzy approach. This paper develops a model based on Delta Model, the fuzzy analytic hierarchy Process (FAHP) and (I-E) matrix to help the firms to determine their Strategic Positioning in any environment which the Change Porter’s logical conclusion from this perspective is that there are only two ways to compete: through Low Cost or Product Differentiation. Most managers in the 1980s became familiar with Porter’s taxonomy. Cost leadership is achieved through the aggressive pursuit of economies of scale, product and process simplification, and significant product market share that allows companies to exploit experience and learning effects. Differentiation calls for creating a product that the customer perceives as highly valuable and unique. Approaches to Differentiation can take many forms: design of brand image, technology, features, customer service, and dealer networks. The strategic positions of Low Cost and Differentiation are centered on product economics. The resulting mentality of this approach, which is widely apparent in the business world, has enormous implications that we will address later. Nowadays managers Especially in Software Companies are confronting with the new situation, that Change and uncertainty are the key indicators of this new environment. In this situation managers need a Method to determine their firm’s position in comparison with competitors in order to define an appropriate strategy to achieve the future goals. Recent Strategic management research asserts that the strategic position chosen by firms allows them to enjoy abnormal returns or help them survive turbulent environments. The purpose of this study is to determine the strategic positioning of firm by using Delta model, internal-external (and uncertainty are the key indicators of this environment. The proposed method enables organization’s manager and strategic managers to better understand the strategic positioning of their firm and propose the appropriate strategy related to this positioning.