تاثیر عوامل شناختی بر تصمیم به راه اندازی کسب و کار (مطالعه موردی: کارآفرینان زن استان تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 164;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51742
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- مصطفی علی میری
- دانشجو
- صدیقه فرامرزی
- چکیده
- هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عوامل شناختی بر تصمیم به راه اندازی کسب و کار جدید می باشد. در این تحقیق با استفاده از دیدگاه شناخت کارافرینانه تاثیر عوامل شناختی افراد بر تصمیم به راه اندازی کسب و کار جدید مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق با بررسی سه الگوی فکری تمایل، تنظیم منابع، توانایی به عنوان ویژگی¬های شناختی در زمینه کارافرینی شناسایی شده است. هر کدام از این الگوهای فکری نیز خود دارای ابعاد مختلفی می باشند که در این تحقیق به بررسی تاثیر هر کدام از این عوامل بر تصمیم به راه اندازی کسب و کار پرداخته شده است. روش تحقیق از نوع کمی – پیمایشی می باشد که با ابزار پرسشنامه با جامعه اماری 65 نفر از کارافرینان برتر زن ایران به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که الگوی فکری تمایل تاثیر مثبتی بر تصمیم به راه اندازی کسب و کار جدید دارا می باشند، الگوی فکری توانایی در این تحقیق تاثیری نداشت و از مدل حذف گردید ولی الگوی فکری تنظیم منابع اثر معکوس برروی تصمیم به راه اندازی کسب و کار جدید خواهد داشت و این بدین معنی است که برای تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار جدید الگوی فکری تمایل بسیار اهمیت دارند. کلمات کلیدی: شناخت کارافرینانه، تصمیم به راه اندازی کسب و کار جدید، الگوی فکری
- Abstract
- The main goal of this study is studying of the effect of cognitive factors on making decision to start a new venture. In this study, the effect of individuals ognitive factors on making decision to strat a new venture has been studied by entrepreneurial cognition perspective. In this study three script willingness, resource arrangement and abillity have been identified as cognitive charactristics in the field of entrepreneurship through complete literature survey. Each of these scripts has different dimensions and in this study the effect of each factors on operating business has investigated. The methodology is quantitive- survey and statistical population is 65 Iranian entrepreneurs woman that were studied by the questionnaire. The result show the script willingness has effect on operating the new business postively, the script ability has no influence, so it was eliminated, but the script resource arrangement will have reverse effect on making decision to strat a new business and it means two scripts ability and willingness are so important for making decision to strat a new venture. Keywords: Entrepreneurship cognition, making decision, script