عنوان پایان‌نامه

بررسی توزیع و مصرف بهینه آب شرب با رویکرد رفتار مصرف کنندگان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی توزیع و مصرف بهینه آب شرب با رویکرد رفتار مصرف کنندگان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49533
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمدسعید تسلیمی

    کمبود منابع آب شیرین یک مسئله جهانی است و دنیا به عمق فاجعه کمبود آب و عواقب ناشی از آن پی برده است . کشور ما در منطقه ای واقع شده که تحت تأثیر شرایط اقلیمی و زیست محیطی، منابع آبی آن روز به روز کاهش یافته و تأمین آب موردنیاز مردم با مشکلات جدی روبرو شده است. هدررفت منابع آب شیرین قابل شرب در ایران بین 25 تا 30 درصد می باشد در حالیکه در دنیا بین 9 تا 12 درصد است. لذا بررسی نحوه توزیع و مصرف آب شرب با نگاه بهینه سازی مصرف و رویکرد رفتار مصرف کنندگان و در چارچوب مدیریت به هم پیوسته منابع آب (IWRM) ضروری بنظر می رسد. هدف این تحقیق بررسی وضعیت توزیع و مصرف آب شرب در کشور و رفتار و نگرش مصرف کنندگان نسبت به این ماده حیاتی و شناسایی پارامتر های تأثیر گذار بر مدیریت مصرف و دیدگاههای مصرف کنندگان در ارتباط با مصرف بهینه آب شرب و کاهش هدررفت آن می باشد. در این پژوهش به آمار و ارقام واقعی از وضعیت منابع آب در جهان و ایران اشاره شده و وضعیت مدیریت آب در دنیا و کشورمان مورد بررسی قرار گرفته ، همچنین تأثیر دو موضوع مهم مدیریت یکپارچه منابع آب و رفتار مصرف کنندگان بر مصرف بهینه و کاهش هدررفت آب شرب بررسی گردیده است. سئوالات و فرضیه های پژوهش از بررسی در ابعاد مختلف دو بحث فوق طراحی و استنتاج ، و تعاریف مختلف مدیریت" تقاضا و مصرف" ، الگوی مصرف ، مصرف بهینه ، کارایی و چالش های مدیریتی آب ارائه شده و نهایتا روشهای مرسوم در باب تحقیق تشریح گردید. برای تدوین متغیر های مؤثر بر موضوع ، پرسشنامه بصورت "محقق ساخته" طراحی گردید. و مخاطبین در سه سطح سیاستگزاری ، ستادی و عملیاتی از بین مدیران و کارشناسان صنعت آب ایران انتخاب گردیدند . اعتبار و اعتماد پرسشنامه از روشهای آماری تأیید و نهایتاً نتایج از طریق آزمون های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه نهایی پژوهش نشان میدهد که مدیریت یکپارچه منابع آب و رفتار مصرف کنندگان ، ارتباط معنی داری با مصرف بهینه و کاهش هدررفت آب شرب داشته و تأثیر آنها قابل توجه است . در پایان هم پیشنهادات در سه دسته: برگرفته از "تحلیل فرضیات" ، مبتنی بر "مبانی نظری" و برای "پژوهش های آتی" ارائه گردیده است. کلید واژه ها: مدیریت یکپارچه منابع آب ، مصرف بهینه آب شرب ، کاهش هدررفت ، رویکرد رفتار مصرف کنندگان ، توزیع و مصرف آب شرب .
    Abstract
    Scarcity of drinking water is a cosmopolitan concern and the world found out this catastrophe and the sequences. Our country is located in area with depression of water resources because of the climate condition and environment and providing the water is becoming a problem for the people. Wasting the limited drinking water resources in Iran is about 25 to 30 percent which is about 9 to 12 percent in the world. Thus investigation of distribution and drinking water consumption with optimization of usage with consumer behavior in integrated water resource management framework is essential. The main purpose of this research is investigation of present distribution and drinking water consumption in the country and behavior and perception of consumers toward this vital substance and determination of effective parameters in the consumption management and also consumer's perception about best consumption of drinking water and its waste water. In this research statistics and real number of water resource situation in the world and Iran and also waste water management in the world and our country has been examined. Other important subject like integrated water resource management and behavior and perception of consumers about decrease of drinking water wasting and best consumption also investigated. Question and hypothesis of this research can be done with two following discussion and different definition like demand management, consumption management of water, water management challenges, best consumption, water efficiency also can be seen in this research and common methods about research also examined. For investigation of main variables toward subject the questionnaire designed in form of "researcher-made" and questioners selected in three levels of diplomacy, headquarter, actions selected between managers of water industry experts of Iran. Confidence and credibility of questionnaire from statistic methods verified and at last results by the different testing