بررسی رابطه بین ابعاد استراتژیک تکنولوژیک و فرهنگی مدیریت دانش سازمانی و ویژگی های هفتگانه سازمان یادگیرنده در شهرداری منطقه ۱۶ تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50908
- تاریخ دفاع
- ۰۵ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- وحید روخ دوست
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- سازمانها در محیطی بسیار پویا و فعال در حال فعالیت هستند که دائم در حال تغییر است و برای باقی ماندن در صحنه رقابت باید به طور مستمر خود را با این تغییرات سازگار کنند و تبدیل به سازمانهای یادگیرنده شوند . با توجه به ارتباط دانش و یادگیری ، یکی از مسیرهایی که احتمالاً به شکل گیری سازمان یادگیرنده کمک می کند ، مدیریت دانش است . در این پژوهش نحوه اثرگذاری ابعاد مدیریت دانش سازمانی بر ابعاد سازمان یادگیرنده در شهرداری منطقه 16 تهران مورد بررسی قرار گرفت . برای انجام این کار ، دو مدل ابعاد مدیریت دانش سازمانی اروی و همکاران (2007) و ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک (1993) ، با یکدیگر ادغام گردید ، به طوری که اثرات بعد استراتژی مدیریت دانش بر بعد رهبری استراتژیک سازمان یادگیرنده ، بعد فرهنگ مدیریت دانش بر ابعاد یادگیری مستمر، پرسشگری و گفت و شنود ، یادگیری تیمی ، توانمندسازی و تفویض اختیار ، ارتباط سیستمی سازمان یادگیرنده و بعد فرآیند/تکنولوژی مدیریت دانش بر بعد سیستم های در کارسازمان یادگیرنده مورد بررسی قرار گرفت . برای بررسی فرضیه های این پژوهش ، تعداد 92 نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری منطقه 16 با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با دو پرسشنامه مدیریت دانش سازمانی و پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده مورد زمینه یابی قرار گرفتند و داده های حاصل با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل حاکی از آن بود که بعد فرهنگی مدیریت دانش ، بیشترین تأثیر را بر شکل گیری سازمان یادگیرنده دارد . بعد استراتژی مدیریت دانش نیز بر بعد رهبری استراتژیک سازمان یادگیرنده تأثیر مثبتی دارد ولی بین بعد فرآیند/تکنولوژی مدیریت دانش و بعد سیستم های در کار رابطه ای یافت نشد . تعابیر ضمنی این موضوع و سایر نتایج پژوهش برای مدیران شهرداری منطقه 16 مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . این پژوهش ، با توجه به نگاه ارگانیستی مدیران ارشد شهرداری تهران و لزوم مدیریت غیرمتمرکز بر شهری چهل تکه نظیر شهر تهران که انتقال دانش و تجربه به کلیه سطوح و تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده را ایجاب می کند ، حائز اهمیت است . واژه های کلیدی: مدیریت دانش سازمانی ، سازمان یادگیرنده ، ابعاد استراتژی ، فرهنگی ، فرآیند/تکنولوژی مدیریت دانش سازمانی ، ابعاد یادگیری مستمر ، پرسشگری و
- Abstract
- In the dynamic and active environment that organizations to strive, being in the competition scene, requiring them to adapt with this changes and becoming learning organizations. In regard to relationship between knowledge and learning, organizations can use knowledge management to becoming learning organization. In this research, the effects of knowledge management dimensions on learning organization dimension, in municipality of 16 region of Tehran examined. For this purpose, knowledge management dimensions model (Ervy et. al., 2007) and learning organization dimension (Watkinz & Marsick, 1993) was merged, so the effects of strategic dimension of knowledge management on strategic leadership dimension of learning organization, cultural dimension of knowledge management on continuous learning, inquiry and dialogue, team work, empowerment and system connections dimensions of learning organization examined. For considering hypothesis of research, 92 person of managers and experts of 16 region municipality that selected with random sampling was surveyed with tow questionnaires, UKMS-16 and DLOQ. Data analyzed with path way analysis shown that, cultural dimension of knowledge management, is most relevant for all learning organization dimensions. Strategic dimension of knowledge management had a positive effect on strategic leadership dimension of learning organization; But any relationship between technologic dimension of knowledge management and embedded system dimension of learning organization was not found. The implication of findings for managers were discussed and some recommendation were presented. In regard of organistic view of top managers of Tehran Municipality and necessity of unfocoused management for fragmented cities like Tehran, transferring the knowledge to all levels of management and becoming learning organization have importance. Keywords: Knowledge Management, Learning Organization, Strategic, Cultural, Technological Dimensions of Organiza