طراحی مدل توسعه استراتزی ارتباطی برای سازمان و همراستاسازی آن با استراتژی های کسب و کار - مطالعه موردی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69646
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا واحد
- استاد راهنما
- محمد ابویی اردکان
- چکیده
- در سازمانهای معاصر، نظریهپردازان و مدیران کارکشته، از سالها پیش به این حقیقت دست یافتهاند که ارتباط موثر عامل دستیابی آنان به اهداف سازمانی، بالا رفتن تراز بهرهوری و رضامندی کارکنان و ذینفعهای راهبردی است. برقراری این ارتباط و برآورده شدن اهداف ارتباطی سازمان، نیازمند مدیریت نظام¬مند ارتباطی است. سازمان از طریق تدوین استراتژی¬ ارتباطی، الگوی کلی ارتباط خود با محیط و ذی¬نفعان کلیدی را مشخص کرده موجبات هدایت صحیح ارتباطات سازمان و بهره¬برداری مناسب از آن را فراهم می¬آورد. در این پژوهش با استفاده از روش اقدامپژوهی مدل هشت مرحله¬ای فرایندی توسعه استراتژی ارتباطی بنگاه همراستا با استراتژی کلی آن پیشنهاد شد. با توجه به جایگاه شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان هماهنگکننده اصلی فعالیتهای بازار سرمایه و اهمیت ارتباطات سازمانی در آن، این شرکت به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شد. فرایند پژوهش شامل سه حلقه از حلقه¬های اقدام¬پژوهی بوده که در آن از مصاحبه با مدیران و کارشناسان، بررسی اسناد و مدارک موجود، جلسات کمیته راهبردی تدوین استراتژی ارتباطی جهت گردآوری اطلاعات و توسعه مدل استفاده شده¬است. در مدل¬های موجود در ادبیات مربوط به استراتژی ارتباطی، به همراستایی استراتژی ارتباطی با استراتژی بنگاه توجهی نشده¬است. در مدل پیشنهادی این پژوهش، استراتژی ارتباطی در سه بخش اولویت بندی ذی¬نفعان، اهداف و موضوعات استراتژیک با استراتژی سازمان همراستا می¬گردد. همچنین به منظور به منظور تحلیل ارتباطی کلی برای سازمان با استفاده از روش QFD، ماتریس خانه کیفیت ارتباطات طراحی شد.
- Abstract
- In contemporary organizations, theorists and managers many years ago have found that effective communication is the factor to achieve organizational goals, to increase levels of productivity and satisfaction of employees and strategic stakeholders. Establishing this relationship and fulfilling organization communication goals requires the communication systematic management. By developing communication strategy, organizations determine overall pattern of their relationship with the environment and key stakeholders and provide direction and operation of the communication. In this study, by using action research method, an eight-stage model for corporate communication strategy aligned with business strategy was proposed. Considering Tehran Stock Exchange Company is the major coordinator in capital market and importance of corporate communications in this organization, the company was selected for the case study. The research process consists of three loop of action in which taking interviews with managers and experts, collecting of documents and meetings of strategic committee for develop communication strategy was used to gather information and develop the model. In current models in the literature on communication strategy, to align communication strategy with business strategy was ignored. In the proposed model of this study, communications strategy was aligned with business strategy in three section – such as Prioritizing stakeholder, goals and strategic issues. Also, in order to analyze the overall organization communication, House of Communication Matrix was designed by using QFD method.